TET-harjoittelussa yliopistolla

Teksti ja kuva: Nuutti Auvinen

Olin TET:issä 31.1. Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa, tarkemmin fysiikan osastolla.

Helsingin yliopiston Physicum

Päiväni alkoi klo 8.30 ja se kesti tavallisen koulupäivän tavoin kuusi tuntia. Saavuttuani työpaikalleni Physicum-rakennukseen Kumpulan kampukselle, aloin työstämään työnantajani Syksy Räsäsen väitöskirjaopiskelijan kanssa kosmologiseen tutkimusaiheeseen liittyvää koodia. Aamulla yliopistolla ei joidenkin opiskelijoiden lisäksi ollut juuri ketään. Tutkijoilla on vapaat työajat, joten kovin moni ei ole työskentelemässä vapaaehtoisesti heti aikaisin aamusta.

Koodin parissa työskentely oli kiinnostavaa sekä opettavaista, opin siinä uutta koodikieltä ja tietysti kaikenlaista tutkimusaiheeseen liittyvää. Minun ei juurikaan tarvinnut kirjoittaa koodia, tehtäväni oli lähinnä ajaa sitä ja tehdä muistiinpanoja havainnoistani. Työstin koodia nelisen tuntia, minkä jälkeen Syksy tuli hakemaan minut lounaalle yliopiston ruokalaan. Kun olimme syöneet, hän esitteli minulle paikkoja, kertoi työstään ja vastaili kysymyksiini.

TET-päiväni sujui oikein hyvin. Minut otettiin yliopistolla hyvin vastaan ja kaikki olivat mukavia minua kohtaan. Opin uutta ja sain jonkinlaista tuntumaa tutkijan työhön. Päivä oli mielenkiintoinen ja antoisa.

******************************************

Työelämään tutustuminen eli TET on peruskoulun yläluokkien 7-9 oppimäärään sisältyvä lyhyt työharjoittelu. TET on osa koulunkäyntiä, joten siitä ei makseta palkkaa eikä oppilas ole työsuhteessa TET-paikkaansa. TET:in kesto vaihtelee. Lyhimmillään se on 7. luokilla yhden päivän ja pisimmillään 9. luokilla kaksi viikkoa.

TET-jakson aikana oppilas tutustuu ohjatusti yritysten ja työyhteisöjen toimintaan. Nuori pääsee näkemään millaista on työelämä, millaista on olla työntekijä ja millaista on toimia työyhteisössä. TET:in yhtenä tavoitteena on koulutuksen ja työelämän vuorovaikutuksen laajentaminen ja tehostaminen.


Erasmus+ OVERCOME – vierailu Sloveniassa

Iida Turunen ja Luukas Lönnberg 7F

Sunnuntaina 2. helmikuuta lähdimme Slovenian vaihtomatkalle. Matkassa meitä oppilaita oli Emil, Leo, Iida ja Luukas sekä opettajat Saara ja Jarmo. Vaihtokoulu sijaitsi paikassa nimeltä Rače, Fram. Rače sijaitsi lähellä Maribor-kaupunkia.  Slovenialaisten oppilaiden lisäksi pääsimme tutustumaan myös muiden vaihtomaiden Saksan, Kyproksen ja Espanjan oppilaisiin.

Slovenialainen koulu oli järjestänyt päiville paljon aktiviteetteja. Kävimme mm. turistikierroksella Maribor ja Ptuj kaupungeissa, sekä Uranjek farmilla. Meidän piti myös päästä laskettelemaan, mutta koska sääolosuhteet eivät niin sallineet, jouduimme tyytymään uimiseen. 

Parasta reissusssa kuitenkin oli uusiin ihmisiin tutustuminen ja uudet  kokemukset jota saimme matkan aikana.

*********************************************************

Erasmus+ OVERCOME -projektiin osallistuu viisi koulua eri puolilta Eurooppaa; Harjurinteen koulun lisäksi mukana on koulu Saksasta, Sloveniasta, Kyprokselta ja Espanjasta.

Oppilaat ovat iältään 12-14-vuotiaita, eli meidän koulustamme mukaan on valittu kiinnostuneita seitsemäs- sekä kahdeksasluokkalaisia.

Sekä projektiin osallistuvat koulut että niiden kotikaupungit ovat taustaltaan hyvin erilaisia, mikä edustaa hyvin Euroopan Unioninkin monimuotoisuutta. OVERCOME –projektin tavoitteena onkin yhteisöllisyyden vahvistaminen ja koulunkäynnin tukeminen erityisesti oppilailla, joilla on haasteita kouluelämän sosiaalisella puolella. Tärkeänä teemana projektissa on luonto ja sen rooli hyvinvoinnissa ja oppimisessa.

Osallistuvissa maissa oppilaille tarjotaan erilaisia ulkoilma-aktiviteetteja ja oppimistehtäviä, joissa keskitytään yhteistyö- ja kommunikaatiotaitojen lisäksi myös jokaisen henkilökohtaiseen hyvinvointiin ja kykyihin.

Erasmus-matka Saksaan 24.-29.11.2019

9.lk Heta, Daria, Olga ja Minka

Päivä 1 (sunnuntai) 24.11.2019

Lähdimme taksilla Loviisan torilta klo 04.30 sunnuntaina aamuyöllä ajamaan kohti lentokenttää. Lento lähti 07.40 ja oltiin Dusseldorffissa  09.10 aikaan sunnuntaiaamuna. Ensimmäisenä päivänä menimme aluksi isäntäperheiden luokse, paitsi Heta jäi Akin ja Meritan kanssa hetkeksi kun sen isäntäoppilas oli itse muualla. Vähän myöhemmin Heta, Daria ja Olga meni Kölniin ja Minka meni Dusseldorffiin ja sen jälkeen isäntäoppilaansa kaverin synttäreille.

Päivä 2 (maanantai) 25.11.2019 

Mentiin aamulla koululle, nähtiin Alejandro ja Marina pitkästä aikaa. Eka tunti oli isäntäoppilaiden kanssa ja sen jälkeen mentiin kiertelemään Neussin keskustaan. Sen jälkeen oli vapaata ja mentiin Neussin kauppakeskukseen Rheinpark Centeriin. 

Päivä 3 (tiistai) 26.11.2019 

Eka tunti oli taas isäntäoppilaiden kanssa ja sitten oli Erasmus-projektia, sillä me keksittiin vielä kysymyksiä siihen peliin. Sen jälkeen lähdettiin luistelemaan muiden Erasmus-oppilaiden kanssa. Sitten oli vapaa-aikaa ja mentiin Dusseldorffiin shoppailemaan. Sitten illalla mentiin Hetan isäntäoppilaan järjestämään tapahtumaan, jossa mm. syötiin, juteltiin ja tehtiin kaikkea muuta kivaa.

Päivä 4 (keskiviikko) 27.11.2019 

Eka tunti oli isäntäoppilaiden kanssa. Seuraava tunti tehtiin Erasmus-projektia. Sen jälkeen Olga oksensi. Sen jälkeen menimme kaupungintalolle ja Olga lähti kotiin. Sitten mentiin kauppakeskukseen Neussissa ja käytii syömäs mäkissä. Sen jälkeen mentiin tapaamaan   kaupunginjohtajaa. Sitten  mentiin  museoon. Ilalla Daria, italialainen ja heidän isäntäoppilaat tulivat Deverrylle, jossa Olga oli myös ja leivoimme keksejä seuraavan päivän juhliin. Minka meni illalla isäntäoppilaansa käsipallotreeneihin, ja oli kyllä tosi hauskaa.

Päivä 5 (torstai) 28.11.2019 

Ekat tunnit olimme isäntäoppilaiden kanssa niiden omilla oppitunneilla ja sitten oli Erasmus-juttua ja testattiin sitä pelin demoversiota. Sen jälkeen menimme Dusseldorffiin kaikkien Erasmus-oppilaiden kanssa kiertelemään ja sitten mentiin Rheinturm torniin ja myös Dusseldorffin vanhaan kaupunkiin ja sitten kävimme syömässä siellä ja sen jälkeen menimme joulumarkkinoille kiertelemään. Kun olimme lähdössä takaisin Neussiin emme huomanneet että piti nousta junasta pois, joten jäimme sinne yksin junaan. Jäimme seuraavalla pysäkillä pois.
Illalla mentiin Olgan isäntäoppilaan järjestämiin bileisiin.

Päivä 6 (perjantai) 29.11.2019 

Mentiin perjantaina vähän myöhemmin  koululle ja sitten siellä tehtiin piparitaloja. Sitten vietiin kaikki kamat sinne Akin ja Meritan hotellille ja mentiin Neussiin shoppaileen vielä vähän. Sitten mentiin kaikki suomalaiset syömään ja oltiin hetki vielä  kaupoissa ja sen jälkeen haettiin kamat ja mentiin junalla lentokentälle. Sitten oltiin Suomessa joskus myöhään ehkä suunnilleen kahdeltatoista yöllä. 🙂

**********

Learning to play, playing to learn on kaksivuotinen Erasmus+ KA2- projekti viiden muun eurooppalaisen koulun (Espanja, Italia, Slovakia, Saksa ja Pohjois-Irlanti) kanssa. Koordinoivana kouluna toimii Colegio Sagrada Familia PJO. Tänä lukuvuonna toteutuu oppilasmatkat Italiaan, Saksaan sekä Slovakiaan. Meille Suomeen vieraat saapuvat vuoden 2020 helmikuussa.

Opettajien lauantai 24.10.

Kaikki Loviisan opettajat viettivät veso-päivää Harjurinteen koululla uuden opetussuunnitelman tiimoilta lauantaina 24.10. Harjurinteen koulun opettajille oli lisäksi järjestetty vapaaehtoista yhdessäoloa keilaamisen merkeissä vesopäivän päätteeksi. Loviisan keilahallille kokoontui n. 20 innokasta keilaajaa, jotka oli päivän järjestäjien Elisan ja Leena-Maijan toimesta arvottu joukkueisiin. Osa ei selvästikään ollut keilapallon kanssa ensimmäistä kertaa tekemisissä, kun taas toisille haastetta aiheutti jo pelkkä radalla pysyminen. Kahden tunnin hauskanpidon jälkeen palkittiin parhaista yksilösuorituksista tasapisteillä Aki M. ja Riitta S., ja parhaana joukkueena Minna L., Tuomo K. ja allekirjoittanut.

PhotoGrid_1445839596719