ERASMUS+ Building Digital Schools Espanjan Valenciassa

Syksyllä 2019 alkanut Erasmus+ -projekti Building Digital European Schools through Creative, Collaborative and Efficient Practises sai arvoisensa upean päätöksen Valenciassa 14. – 20.5.2022.

Valencian vanhaa kaupunkia ja Turia-puisto

Korona-pandemia on varjostanut projektin etenemistä pitkin matkaa ja sairastumisten vuoksi projektin päätösmatkallekin lähdettiin lopulta ainoastaan neljän hengen porukalla. Oppilaista matkaan lähtivät Pam ja Sasu, opettajista Jesse ja Tarja.

Päätöstapahtuman isäntäkouluna toimi projektia johtanut valencialainen yksityiskoulu Colegio Sagrada Familia PJO. Päivät alkoivat koululla erilaisia digitehtäviä tehden. Oppilaat mm. sävelsivät digitaalisia äänitunnelmia ja kuvasivat stop motion -videofilmejä.

Valencian historiaan ja kulttuuriin tutustuttiin opastetulla käynnillä kaupungintalolle sekä leikkimielisellä Escape City Box -kaupunkisuunnistus & tietokilpailulla, jonka reitti kulki pitkin poikin vanhaa kaupunkia.

Koko joukko virallisessa yhteiskuvassa kaupungintalon parvekkeella

Kaupunkisuunnistuksen jälkeen suunnattiin piknikille varjoisaan Jardi de Turia -puistoon. Tämä 8 km pitkä puisto halkoo Valencian keskustaa ja on rakennettu vanhaan kuivatettuun joenuomaan! Piknikin ja siestan jälkeen kohteenamme oli Valencian hämmästyttävin nähtävyys: maailmankuulun arkkitehdin Santiago Calatravan suunnittelema Ciutat de Les Arts. Tämä kulttuuri- ja tiedekeskus on kuin suoraan tieteiselokuvasta – aivan huikea!

Reissun virallinen ja kaikkein jännittävin osuus oli torstaina kun kaikkien maiden edustajat pääsivät lavalle kertomaan kokemuksiaan projektista ja tuomaan koulujensa rehtoreiden videoterveiset arvovaltaisille vieraille. Tilaisuudessa julkaistiin myös projektin opettajien kirjoittama opas, johon on kerätty neuvoja, kokemuksia ja hyviä käytänteitä koulujen digitalisaatioon liittyen.

Kun virallinen osuus oli hoidettu kunnialla maalin, olikin aika juhlia – ensin koululla ja sitten oppilaiden järjestämällä veneretkellä Valencian rannikolla.

Näihin kuviin ja tunnelmiin päättyy Erasmus-seikkailumme. Taskuun jäi paljon ikimuistoisia hetkiä, uusia ystäviä ja mahtavia kokemuksia.

#erasmusplus #buildingdigitalschools

ERASMUS+ Building Digital Schools Slovakian Bratislavassa

24. – 30.4.2022

Projektimme toinen oppilasmatka suuntautui keväiseen Bratislavaan. Matkassa olivat Hanna, Venla, Vanessa ja Werner sekä opet Eeva ja Tarja. Isäntäkoulunamme viikon ajan toimi unkarinkielinen MTAG (A Magyar Tannyelvü Alapiskola és Gimnázium).

Isäntäkoulumme MTAG. Tutustumista toisiimme sekä Bratislavaan

Ensimmäisenä päivänä kaikki oppilaat esittelivät omaa kotimaataan, -kaupunkiaan ja kouluaan. Oppilaille annettiin myös viikon aikana suoritettava digitehtävä, joka oli ryhmävlogin tekeminen viikon tapahtumista. Iltapäivällä tehtiin koulun hissanopen johdolla kolmen tunnin kiertokävely Bratislavan vanhassa kaupungissa tutustuen kaupungin ja Slovakian historiaan.

Tiistaiaamuna vuorossa oli muutaman tunnin mittainen jokiristeily Tonavalla. Toisella rannalla oli Slovakia ja toisella Itävalta! Matkamme kohteena oli Tonavan ja Morava -jokien yhtymäkohdan yläpuolella sijaitseva Devinin linna, jossa vanhimmat asutuksen jäljet ovat peräisin jo 5. vuosisadalta eaa. Näköalat olivat ihan huikeat vaikka sää oli harmaa!

Iltapäivällä palattiin takaisin Bratislavan keskustaan ja vuorossa oli oppilasryhmien välinen aarteenmetsästyskisa vanhassa kaupungissa. Tehtävissä vaadittiin paitsi nokkeluutta myös luovuutta.

Keskiviikkoaamu kului ryhmän vlogia työstäen. Koululounaan jälkeen lähdimme kohti Bratislavan linnaa. Emme kuitenkaan tällä kertaa tutustuneet linnan sisätiloihin vaan sen puistoon sekä sieltä avautuvaan näköalaan. Varsinainen kohteemme olikin Slovakian Parlamentti, joka sijaitsee aivan linnan kupeessa. Tutuistuimme parlamentin sisätiloihin ja opas joutui puhumaan kilpaa salista kaiuttimien kautta kuuluvan kiivaan istuntopuheen kanssa. Pääsimme lopuksi myös piipahtamaan istuntosaliin. Visiitin valokuvatuin kohde oli kuitenkin aulan komea vartijakaksikko…

Torstaiaamuna suuntasimme bussilla kohti Ceverny Kamen -linnaa. Linnan nimi tarkoittaa punaista kiveä. Kiertelimme sekä linnan sisätiloissa että linnaa ympäröivässä puistossa. Kuitenkin erityisen vaikutuksen kaikkiin tekivät linnan valtavat kellaritilat.

Ceverny Kamen linna
Linnan vaikuttavat kellarit

Torstai-ilta päättyi isäntien järjestämiin Erasmus-bileisiin koululla. Koulun keittiö oli loihtinut niin mahtavan buffet-pöydän, etteivät oppilaat meinanneet uskoa sen olevan myös heidän käytössään. Bileissä tanssittiin eri maiden hittien tahtiin ja olihan se näky, kun koko oppilasjoukko Wernerin johdolla veti letkajenkkaa pitkin ruokalaa.

Perjantaina oli aika esitellä vierailun aikana kootut vlogit sekä kokoontua vielä kerran yhteiskuvaan koulun pihalla. Koululounaan jälkeen kaikki pääsivät viettämään matkan viimeistä iltaa kesäisen lämpimässä Bratislavassa.

Koko Erasmus-jengi

Kiitos mahtavasta Erasmus-viikosta isäntäkoulu MTAGille, kaikille isäntäperheille sekä tietysti koko Erasmus-jengille!

#erasmusplus #buildingdigitalschools #harjurinteenkoulu

ERASMUS+ Building Digital Schools Ranskan Grenoblessa

20. – 25.3.2022

Kauan odotettu Erasmus-matka Ranskaan toteutui vihdoinkin. Oppilaista matkaan lähtivät Annika, Akseli, Hertta ja Nuutti. Opettajista mukaan pääsivät Tarja ja Jesse.

Maanantaina tutustuttiin ja esiteltiin omaa maata, kotikaupunkia ja koulua. Iltapäivällä kokkailtiin yhdessä testailemalla reseptejä projektin aikana yhdessä luodusta eurooppalaisesta keittokirjasta. Lopputulokset olivat herkullisia!

Erasmus-keittokirjan reseptit tulikasteessa

Tiistaina tutustuttiin Grenobleen pelaamalla aarteen etsintää. Kun voittajat olivat selvillä nousimme köysiradalla ylös tutustumaan Bastille-linnoitukseen ja nauttimaan piknikistä komeissa Alppimaisemissa.

Cable car up to the Bastille Fortress & Picnic

Keskiviikkona alkoi videopäiväkirjan työstäminen. Lounaan jälkeen vuorossa oli sulkapalloilua ja kiipeilyä. Päivä päättyi ranskalaisoppilaiden järjestämään illanviettoon ruokaillen, pelaillen ja tanssien.

Video Journal workshop & Sports time
Dauphinois Party at the School – Games & Disco

Torstaina ensin tehtiin koululla töitä ja sitten lähdettiin kulttuurimatkalle Vizilleen. Kohteenamme oli Chateau de Vizille, jota ympäröi upea puisto ja jossa sijaitsee Ranskan vallankumousmuseo.

Chateau de Vizille & picnic in the park

Perjantaina kaikki ryhmät esittelivät omat videopäiväkirjansa, jota oli kuvattu ja työstetty koko viikon ajan. Lopuksi vielä yhteiskuva ja haikeat jäähyväiset.

Presentation of the Video Journals & Au revoir

Aivan mahtava viikko! Upeita ihmisiä, mielettömiä maisemia, ikimuistoisia kokemuksia, maukasta ruokaa, uusia ystäviä. Sitä on ERASMUS!

#erasmusplus #buildingdigitalschools #harjurinteenkoulu

ERASMUS+ Taste of Life

Opintomatkalla Portugalissa 3.-8.10.2021

Teksti ja kuvat: projektin oppilaat ja opettajat

Kaksi vitosluokkalaista ja yksi nelosluokkalainen vierailivat Portugalissa (São João da Madeira) lokakuun alussa kahden opettajan ja yhden huoltajan kanssa.

Sunnuntaina lähdimme Loviisasta varttia vaille kolme Helsingin lentokentälle. Meitä jännitti ja olimme väsyneitä. Helsingistä lensimme Saksaan jossa oli noin neljän tunnin vaihto. Saksasta lensimme Portugalin pääkaupingin (Lissabonin) lentokentälle. Lentokentältä menimme taksilla hotellille jossa yövyimme yhden yön. Sunnuntaina kävimme vielä kiertelemässä jonkun verran. Ilma oli lämmin kuin loppukevät.

Maanantaina kiertelimme kaupungin toisessa suunnassa kuin edellisenä päivänä. Puolen päivän aikaan lähdimme varsinaiseen kaupunkiin yhdessä kreikkalaisten kanssa. Emme puhuneet hirveästi kreikkalaisten kanssa vaan olimme keskenämme. Matkaa sinne oli vähän vajaa 300km. Pysähdyimme noin puolessa välissä matkaa, jolloin syötiin eväitä. Kävelimme myös hotellin lähistöllä ennen illallista jolloin saimme nähdä muiden maiden edustajat. Illallinen oli myöhään ja emme puhuneet muiden kanssa. Ilta oli myöhä ja seuraavana aamuna aikainen herätys.

Tiistaina lähdimme Aveiro nimiseen kaupunkiin, missä me mentiin majakalle mutta emme päässeet sisään, koska oli niin sumuista.  Olimme pettyneitä sumuun. Menimme sen jälkeen veneretkelle jossa näimme vähän ympäristöä, olimme veneen kärjessä torven lähellä ja säikähdimme, kun torvi soi. Risteilyn jälkeen menimme hattu- ja kenkämuseoon. Illalla menimme ranskalaistyyppiseen ravintolaan. Kun olimme syöneet, menimme ulos leikkimään espanjalaisten kanssa Meille oli hauskaa emmekä tahtoneet lopettaa. Saimme uusia ystäviä.

Keskiviikkona vierailimme portugalilaisessa koulussa, jossa  joogasimme ja laskimme vaijeria alas pihalle. Leikimme espanjalaisten lapsien kanssa meidän yhteistä peliä, jonka he opettivat meille edellisenä iltana. Vaijerilasku oli hauskaa. Kävimme myös taidemuseossa. Taidemuseossa oli hienoja taideteoksia.

Torstaina menimme Portoon, jossa saimme ohjatun  turistikierroksen. Keli oli lämmin ,joten hikoillimme paljon. Kierroksen jälkeen menimme risteilylle joka kesti noin 50 min. Risteilyllä näimme hienoja ja isoja siltoja. Sen jälkeen menimme bussilla viimeiselle hotelliimme. Hotellin huoneet olivat likaiset.

Perjantaina lähdimme takaisin Lissabonin lentokentälle. Sieltä lensimme Saksaan ,missä oli tällä kertaa kahden tunnin vaihto. Saavuimme Suomeen noin puolen yön aikaan. Olimme surullisia kun jouduimme lähtemään Portugalista.

Erasmus+ Overcome 2021 – trip to Malaga

Text: Elli Järvinen Pictures: Erasmus+ Team Finland

We were really excited about the trip to Malaga. Involved in Erasmus was me Elli, Iida, Maxu, Werner and three teachers Heini, Tiina and Aki. Our flight was long, about four hours. We were a little nervous about going to the host families, but then we realized there was nothing to be nervous about. They were really hospitable and responsive to us.

First day in Malaga was just getting know to the other students. In the beginning everybody were a little bit shy, but later we started to talk with everyone. We also noticed that Spanish school was truly different from Finnish school. The school building, lunch break, studying, well almost everything.

We liked the beach activities and the trip to Malaga city was unforgettable. There were really beautiful buildings. It was confusing, that it was warm In September and in October, because in Finland its cold in that time. The week was going by so fast. We also hanged out with them in time after school and it was really fun😀.

We were sad when we I had to leave. The trip was magnificent experience.

ERASMUS+ OVERCOME

visit to Slovenia 2020

Text: Iida Turunen Pictures: Erasmus+ Team Finland

On Sunday, 2nd of February, we went on an exchange trip to Slovenia. There were four of us from Finland, Emil, Leo, Luukas and Iida. The exchange school was located in Race, Fram. Race was located near the town of Maribor.

We got to know many Slovenian students but also students from other exchange countries like Germany, Cyprus and Spain. The Slovenian school had organized a lot of activities for the days, for example, we went on a tourist tour in the city of Maribor and Ptuj, and we visited in Uranjek farm. We were also supposed to go downhill skiing, but the weather conditions didn´t allow it. Because of that, we went swimming and ice skating.  The host families had also planned us many activities for evenings, like bowling and eating outside.

However, the best thing about the trip was getting to know new people and the new experiences we had during the trip.

Jopo-luokan syysleiri Lapissa 19.9. – 24.9.2021

Teksti: Harjurinteen jopot

Sunnuntaina klo 7.20 lähdettiin koulun pihasta kahdella pakulla ajamaan kohti Lappia. Aikuisia mukana oli Alfa eli Pete, Jussi, MC Tuge ja Tuuli. Matka sujui osalla levottomasti ja perille päästiin juuri auringon laskiessa. Jättiläiskuu möllötti taivaanrannasta. Ensimmäinen yö nukuttiin laavussa ja teltoissa ja aamulla startattiin melomisretki.

Kanootit tuikattiin Tarvantojoelle Kuttaisen perämetsistä. Ja melonta alkoi. Alkuun melottiin rauhallista suvantovaihetta, kunnes joki muuttui kivisiksi koskiksi. Kanootti kerrallaan laskettiin hurjia koskia ja kun kivikot oli ohitettu, niitä tuli lisää. Leiri pystyyn Kuttasen rannalle ja rakovalkea tulille.

Aamulla herättiin lumisateeseen, syötiin puurot ja työnnettiin kanootit vesille, ensimmäisenä piti laskea Launinivan koski. Matka jatkui ja pian olikin lounasaika. Lounaan jälkeen taas melomaan ja tuntien melomisen jälkeen Tarvantojoki muuttui Muonionjoeksi. Muonionjoella alkoi raaka vastatuuli ja osalla porukasta sormia ”hieman” paleli ja kuivapuku hiersi kaulaa. Leiri tehtiin Ruotsin puolelle Kurkkionalustalle.

Aamulla taas puuroa naamariin ja kanootit vesille. Edessä oli 23 kilometrin melonta kovaan vastatuuleen. Tapokoski, Ollisenkoski ja Pingiskoski lasketeltiin jo tyylillä ja illalla auringon laskiessa nääntynyt porukka saapui laavulle.

Torstai-aamuna pakattiin kanootit Jussin autoon ja käännettiin autojen puskurit kohti Äijäkosken lomakylää, jossa kaksi lämmintä mökkiä saunoineen odotti reippaita retkeläisiä. Osa porukasta hinkui vielä melomaan, mutta osalle riitti mökin lämpö. Illalla aikaisin nukkumaan (aikuiset) ja aamulla startattiin autot kohti Loviisaa.

Ihana reissu, ensi kerralla hiihtämään!

Erasmus+ OVERCOME – vierailu Sloveniassa

Iida Turunen ja Luukas Lönnberg 7F

Sunnuntaina 2. helmikuuta lähdimme Slovenian vaihtomatkalle. Matkassa meitä oppilaita oli Emil, Leo, Iida ja Luukas sekä opettajat Saara ja Jarmo. Vaihtokoulu sijaitsi paikassa nimeltä Rače, Fram. Rače sijaitsi lähellä Maribor-kaupunkia.  Slovenialaisten oppilaiden lisäksi pääsimme tutustumaan myös muiden vaihtomaiden Saksan, Kyproksen ja Espanjan oppilaisiin.

Slovenialainen koulu oli järjestänyt päiville paljon aktiviteetteja. Kävimme mm. turistikierroksella Maribor ja Ptuj kaupungeissa, sekä Uranjek farmilla. Meidän piti myös päästä laskettelemaan, mutta koska sääolosuhteet eivät niin sallineet, jouduimme tyytymään uimiseen.

Parasta reissusssa kuitenkin oli uusiin ihmisiin tutustuminen ja uudet  kokemukset jota saimme matkan aikana.

*********************************************************

Erasmus+ OVERCOME -projektiin osallistuu viisi koulua eri puolilta Eurooppaa; Harjurinteen koulun lisäksi mukana on koulu Saksasta, Sloveniasta, Kyprokselta ja Espanjasta.

Oppilaat ovat iältään 12-14-vuotiaita, eli meidän koulustamme mukaan on valittu kiinnostuneita seitsemäs- sekä kahdeksasluokkalaisia.

Sekä projektiin osallistuvat koulut että niiden kotikaupungit ovat taustaltaan hyvin erilaisia, mikä edustaa hyvin Euroopan Unioninkin monimuotoisuutta. OVERCOME –projektin tavoitteena onkin yhteisöllisyyden vahvistaminen ja koulunkäynnin tukeminen erityisesti oppilailla, joilla on haasteita kouluelämän sosiaalisella puolella. Tärkeänä teemana projektissa on luonto ja sen rooli hyvinvoinnissa ja oppimisessa.

Osallistuvissa maissa oppilaille tarjotaan erilaisia ulkoilma-aktiviteetteja ja oppimistehtäviä, joissa keskitytään yhteistyö- ja kommunikaatiotaitojen lisäksi myös jokaisen henkilökohtaiseen hyvinvointiin ja kykyihin.

Erasmus-matka Saksaan 24.-29.11.2019

9.lk Heta, Daria, Olga ja Minka

Päivä 1 (sunnuntai) 24.11.2019

Lähdimme taksilla Loviisan torilta klo 04.30 sunnuntaina aamuyöllä ajamaan kohti lentokenttää. Lento lähti 07.40 ja oltiin Dusseldorffissa  09.10 aikaan sunnuntaiaamuna. Ensimmäisenä päivänä menimme aluksi isäntäperheiden luokse, paitsi Heta jäi Akin ja Meritan kanssa hetkeksi kun sen isäntäoppilas oli itse muualla. Vähän myöhemmin Heta, Daria ja Olga meni Kölniin ja Minka meni Dusseldorffiin ja sen jälkeen isäntäoppilaansa kaverin synttäreille.

Päivä 2 (maanantai) 25.11.2019

Mentiin aamulla koululle, nähtiin Alejandro ja Marina pitkästä aikaa. Eka tunti oli isäntäoppilaiden kanssa ja sen jälkeen mentiin kiertelemään Neussin keskustaan. Sen jälkeen oli vapaata ja mentiin Neussin kauppakeskukseen Rheinpark Centeriin.

Päivä 3 (tiistai) 26.11.2019

Eka tunti oli taas isäntäoppilaiden kanssa ja sitten oli Erasmus-projektia, sillä me keksittiin vielä kysymyksiä siihen peliin. Sen jälkeen lähdettiin luistelemaan muiden Erasmus-oppilaiden kanssa. Sitten oli vapaa-aikaa ja mentiin Dusseldorffiin shoppailemaan. Sitten illalla mentiin Hetan isäntäoppilaan järjestämään tapahtumaan, jossa mm. syötiin, juteltiin ja tehtiin kaikkea muuta kivaa.

Päivä 4 (keskiviikko) 27.11.2019

Eka tunti oli isäntäoppilaiden kanssa. Seuraava tunti tehtiin Erasmus-projektia. Sen jälkeen Olga oksensi. Sen jälkeen menimme kaupungintalolle ja Olga lähti kotiin. Sitten mentiin kauppakeskukseen Neussissa ja käytii syömäs mäkissä. Sen jälkeen mentiin tapaamaan   kaupunginjohtajaa. Sitten  mentiin  museoon. Ilalla Daria, italialainen ja heidän isäntäoppilaat tulivat Deverrylle, jossa Olga oli myös ja leivoimme keksejä seuraavan päivän juhliin. Minka meni illalla isäntäoppilaansa käsipallotreeneihin, ja oli kyllä tosi hauskaa.

Päivä 5 (torstai) 28.11.2019

Ekat tunnit olimme isäntäoppilaiden kanssa niiden omilla oppitunneilla ja sitten oli Erasmus-juttua ja testattiin sitä pelin demoversiota. Sen jälkeen menimme Dusseldorffiin kaikkien Erasmus-oppilaiden kanssa kiertelemään ja sitten mentiin Rheinturm torniin ja myös Dusseldorffin vanhaan kaupunkiin ja sitten kävimme syömässä siellä ja sen jälkeen menimme joulumarkkinoille kiertelemään. Kun olimme lähdössä takaisin Neussiin emme huomanneet että piti nousta junasta pois, joten jäimme sinne yksin junaan. Jäimme seuraavalla pysäkillä pois.
Illalla mentiin Olgan isäntäoppilaan järjestämiin bileisiin.

Päivä 6 (perjantai) 29.11.2019

Mentiin perjantaina vähän myöhemmin  koululle ja sitten siellä tehtiin piparitaloja. Sitten vietiin kaikki kamat sinne Akin ja Meritan hotellille ja mentiin Neussiin shoppaileen vielä vähän. Sitten mentiin kaikki suomalaiset syömään ja oltiin hetki vielä  kaupoissa ja sen jälkeen haettiin kamat ja mentiin junalla lentokentälle. Sitten oltiin Suomessa joskus myöhään ehkä suunnilleen kahdeltatoista yöllä. 🙂

**********

Learning to play, playing to learn on kaksivuotinen Erasmus+ KA2- projekti viiden muun eurooppalaisen koulun (Espanja, Italia, Slovakia, Saksa ja Pohjois-Irlanti) kanssa. Koordinoivana kouluna toimii Colegio Sagrada Familia PJO. Tänä lukuvuonna toteutuu oppilasmatkat Italiaan, Saksaan sekä Slovakiaan. Meille Suomeen vieraat saapuvat vuoden 2020 helmikuussa.

Italian Erasmusmatka 23.-28.9.2019

9.lk Essi, Enni, Karoliina ja Aamu

Maanantaina lähti kyyti Loviisan torilta 3.00. Lento lähti Helsinki-Vantaan lentokentältä 6.00 ja meillä oli välilasku Munchenissä. Saavuimme Anconan lentokentälle 9.10 .Välilaskun takia meidän laukut hävisivät, joten teimme katoamisilmoituksen lentokentällä. Lentokentältä meitä tuli hakemaan kaksi opettajaa; Patrizia ja musiikinopettaja. Menimme koulun liikuntasaliin, jossa oli joitain leikkejä. Iltapäivällä menimme kiertelemään Senigalliaa, jonka jälkeen kävimme Rocca Roveresca di Senigallian linnoituksessa. Illalla menimme perheitten koteihin😊

Tiistaiaamuna me teimme peliä lounaaseen asti. Ja siellä koululla ei ollut yhteistä ruokailua, joten piti olla omat eväät tai käydä jossain muualla syömässä. Lounaalla kaikki menivät yhdessä syömään ravintolaan, jossa saimme lasagnea ja tiramisua. Lounaan jälkeen menimme rannalle. Rannalla saimme tiedon, että laukkumme ovat tulleet, joten odotimme että ne tuotiin.

Keskiviikkona aamulla taas menimme koululle, jossa mietimme pelin mahdollista nimeä. Lounaan jälkeen menimme Mondavioon jossa menimme Rocca Roveresca di Mondavion linnoituksessa, jonka jälkeen teimme pizzoja. Päivän päätteeksi menimme takaisin perheisiimme.

Torstaina päivämme alkoi koululta, jossa me teimme tehtävän peliin liittyen. Tämän jälkeen oli lounas ja lähdimme bussilla Frasassin luolille. Kun saavuimme luolille, kävimme ostamassa jotain syömistä ja sitten piti mennä jo bussiin, joka vei meidät luolan alkuun. Luolien läpi käveleminen kesti noin 2 tuntia. Bussimatkan jälkeen menimme takaisin perheisiimme.

Perjantaina tulimme suoraan hotellille ja meille otettiin sieltä huoneet. Muut menivät Senigallian rannalle ja Essi jäi huoneeseen lepäämään vähäksi aikaa. Rannalla olimme muitten vaihto-oppilaiden kanssa ja tanssimme rannalla. Menimme sen jälkeen Brunelliin jäätelölle. Jäätelön syönnin jälkeen hyvästelimme kaikki ja lähdimme hotelliin. Illemmalla menimme nelistään shoppailemaan, jonka jälkeen menimme kaikki syömään ravintolaa

Lauantaina lentomme lähti kuuden maissa, joten herätys oli aikainen. Meillä oli taas välilasku Munchenissä. Menimme aluksi väärälle portille ja melkein myöhästyimme, mutta ehdimme. Laskeuduimme Suomeen puolelta päivin, jonka jälkeen meitä haki pikkubussi lentokentältä ja toi meidät takaisin Loviisaan.