Yrityskylä

Tekijät: Ellinoora Posti, Luca Mackintosh, Emil Rytkönen

Yrityskylä Yläkoulu koostuu opettajien koulutuksesta, oppitunneista ja vierailusta fyysiseen Yrityskylä-oppimisympäristöön. Oppimisympäristö on meidän eli oppilaiden johtama maailma, jossa me yhdeksäsluokkalaiset johdimme tiimeinä yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Pelin aikana me kävimme myyntineuvotteluja ulkomaisten asiakkaiden kanssa ja laina neuvotteluja pankin kanssa, joista saimme mainepisteitä. Voittajatiimi valittiin ensin katsomalla kolme parasta markkinoilla pärjännyttä ja heistä otettiin se, jolla on eniten mainepisteitä. Pelissä opittiin neuvottelu- ja ryhmätyötaitoja sekä sisäistettiin haastaviakin talouskäsitteitä. Lahden Yrityskylä Yläkoulun Iskun lisäksi muita yhteistyökumppaneita ovat Metsä Group, Peikko ja Nordea.

Aamulla piti herätä aikaisin. Bussi lähti koululta 7:30 aikaa. Matka kesti noin. 1h 15min mutta, matka meni nopeasti kavereiden kanssa keskustellessa. Maskit jaettiin bussissa ja niitä jaettiin myös paikan päällä. Siellä varmistettiin, että kaikki pesivät kätensä ja käsiä desinfiointiin

Yrityskylässä meidät jaettiin viiden hengen ryhmiin ja annettiin roolit, jotka olivat myyntijohtaja, toimitusjohtaja, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, tuotantojohtaja, yritysvastuujohtaja. Jokaisella roolilla on omat tehtävät, joita pitää tehdä jatkuvasti pelin aikana tylsää ei ainakaan tule. Pelistä saa paljon apua ja vinkkejä tulevaisuuteen. Rooleilla oli omat tehtäväalueet, jotkut kävivät pankissa jotkut neuvottelemassa asioista ja jotkut taas paransivat yrityksen mainepisteitä. Mainepisteitä sai tietyistä tilauksista, tapaamisista ja neuvotteluista. Voittajajoukkue palkittiin palkinnolla, tällä kertaa juomapulloilla. Erittäin positiivinen kokemus

Voittajien on helppo hymyillä!

Yrityskyläreissu oli kokonaisuudessaan erittäin positiivinen kokemus ja siitä oppi paljon kaikkea uutta. Hyvillä mielin suosittelemme yrityskylään osallistumista!

8. luokkien joululoman lintubongaus

Harjurinteen 8. luokkalaiset tarkkailivat lintuja joululoman aikana. Ylös sai kirjata kaikki tunnistamansa lintulajit, mutta etenkin kymmentä yleisintä talvilintua oli tarkoitus yrittää bongata. Tarkkaillessa ei tarvinnut mennä metsään, vaan pitää silmät auki ja linnut mielessä. Ei tarvinnut välttämättä mennä edes ulos, sillä lintuja on helppo seurata myös ikkunasta kotona, jos on tehnyt niille ruokintapaikan.

Suomen yleisin talvilintu, talitiainen, oli kasiluokkalaistenkin bongatuin lintu. Samaan sukuun kuuluvaa sinitiaista nähtiin myös jonkin verran. Samoin varis, naakka ja harakka olivat yleisiä. Muita yksittäisiä havaintoja olivat mm. varpunen, töyhtötiainen, punatulkku, mustarastas ja fasaani sekä yleensä etelämpänä talvehtivat joutsen ja tukkasotka.

Ja sitten vähän tietoa talvilinnuista ja niiden ruokinnasta. Suomessa pesii yli 200 lintulajia ja niistä noin 70 jää talvehtimaan tänne pesimäalueelleen pohjoiseen. Talven kylmyys ja talvisen päivän lyhyys tekevät linnun ravinnonsaannista ja selviytymisestä hankalaa. Me ihmiset voimme kuitenkin auttaa lintuja ravinnon saannissa. Monet suomalaiset ruokkivat lintuja esim. talilla, pähkinöillä ja siemenillä. Lintuja ruokkiessa tulee kuitenkin tarkistaa, ettei ruoka ole liian suolaista, sillä juomavettä voi olla vaikea löytää. Lisäksi pitää muistaa, että jos aloittaa ruokinnan syksyllä, sitä pitää jatkaa koko talven kevääseen asti!

Tammikuun viimeisenä viikonloppuna on Suomen suurin lintutapahtuma, Pihabongaus. Silloin kaikki linnuista kiinnostuneet voivat auttaa keräämään arvokasta tietoa maamme talvisesta linnustosta lähettämällä havaintonsa BirdLife Suomelle.
https://www.birdlife.fi/tapahtumat/pihabongaus/

Teksti: Cecilia Granberg ja Merita Kontto
Kuvat: Merita Kontto

Historia on tarinoita

Historiaa ei pääse pakoon. Se näkyy kaikkialla ihmisten elämässä. Jokaisella meistä on omat käsityksemme historiasta. Nämä käsitykset muokkaavat mielikuvia itsestämme ja maailmasta jossa elämme. Historia onkin tarinoita, ja jokaisella meillä on mielessä omat tarinamme. Henkilökohtaisten näkemystemme lisäksi luomme kollektiivisia ja jaettuja tarinoita historiasta.
 
Loimme 7a:n oppilaiden kanssa yhden tarinan lisää.  Oppilaat etsivät kuvia ja kirjoittivat ylös sanoja, joita heille historiasta tuli mieleen. Lopuksi loimme luokan seinälle kokoelman kuvista ja teksteistä. Oppilaat toivat esille useita eri näkökulmia. Kuuluisien henkilöiden, kuten Marilyn Monroen, Albert Einsteinin ja Adolf Hitlerin, lisäksi paikkansa löysivät myös tunteet ja vanhat pelikoneet. Ihmisten arki oli vahvasti oppilaiden mielessä. Esimerkiksi näyttävän ”autojen aikajanan” lisäksi myös eri aikojen kulmakarvatyylit saivat osansa seinästä. Kokonaisuudessaan oppilaat tekivät hienon työn, jossa historian monipuolisuus on erinomaisesti läsnä.
 
Tässä siis historiaa á la 7a:

Kylmän sodan sanomat 8A

Loppukeväästä toteutettiin historian ja atk:n yhteinen projekti: kylmän sodan sanomat. Projektissa oli tarkoituksena, että jokainen valitsee oman aiheensa kylmän sodan aikajaksolta, ja kertoo siitä tarkemmin uutisen muodossa.

Kylmän sodan sanomat

Työtä tehtiin historian ja atk:n tunneilla. Projekti oli mielenkiintoinen, mutta haastava ja aika oli jopa hieman kortilla työtä tehdessä. Eräs suosittu aihe oli USA:n presidentin John F. Kennedyn salamurha, tästä heräsi ajatuksia, ehtikö Lee Harvey Oswald todella ampua kaikki luodit? Myös se, että loppujen lopuksi Neuvostoliitto johti pitkään avaruuskilpailua tuli uutena tietona, koska Yhdysvaltojen kuulaskeutuminen on ehkäpä tunnetuin saavutus avaruustutkimuksen saralla.

600px-JFK_limousine

Työn tekeminen Office 365:llä oli muuten helppoa, mutta Internet-yhteyden ajoittaiset ongelmat vaikeuttivat pilvipalvelussa kirjoittamista. Työn tekeminen oli mukavaa vaihtelua oppituntien lomaan ja päästiin käsittelemään aiheita mitä oppitunneilla ei oltaisi muuten ehditty käymään läpi.

Laika

Veikko Vesterinen & 8A