Luokkahuoneena Tukholma – lukion stipendimatka 2018

Loviisan lukion 8 jatkavaa opiskelijaa ja 7 abiturienttia osallistuivat neljän päivän pituiseen ruotsin ja kemian stipendimatkaan Tukholmassa opettajiensa Tarja Tonterin ja Kirsi Nurkkalan johdolla 28.8 – 31.8. kuluvaa lukuvuotta.  Stipendimatka toteutettiin Irja ja Allan Lyykarin stipendirahaston varoilla. Matka oli jo neljäs kerta tällä vuosikymmenellä kun Tukholmassa on käyty Loviisan suomenkielisestä lukiosta kieli- ja kulttuurimatkalla ja kolmas kerta kun yhteistyökumppanina on ollut Tukholman Finlandsinstitutet. Tällä kertaa matkalla oli myös Loviisan lukion kemian opiskelijoita lukion kemian lehtorin Kirsi Nurkkalan johdolla. Finlandsinstitutenissa kielikurssin kouluttajana toimi instituutin koulutus- ja teatterivastaava Raija Airaksinen, jonka kanssa matkaa suunniteltiin jo edellisenä keväänä Loviisan lukiossa, jossa Raija Airaksinen vieraili luennoimassa opiskelijoille ruotsin kielestä ja kulttuurista.
Tukholman leirikoulu sisälsi opiskelijoiden suorittamia haastatteluja ruotsin kielellä, kaupunkitehtäviä, museovierailuja sekä tietysti vierailut Suomi-instituutissa, jossa Raija jakoi heti alkuun kaupunkitehtävät, ja jonka tiloissa kurssin lopussa purettiin yhteisesti Raijan kanssa viikon anti ennen kotiin lähtöä. Kemian opiskelijoilla oli Tukholmassa lisäksi omia vierailukohteitaan, esim Tekniska museet ja Nobelmuseet. Haastattelukysymykset opiskelijat olivat valmistelleet jo Suomessa etukäteen sekä sopineet haastatteluajat ja -paikat haastateltavien kanssa sähköpostitse Suomesta käsin, ja tietysti vain ruotsiksi.
Neljä päivää Tukholmassa vierähti mielenkiintoisesti, mutta todella nopeasti. Seuraavassa on opiskelijoiden kirjoittamia raportteja ruotsin ja kemian elokuisesta stipendimatkastamme.

Tarja Tonteri, lukion ruotsin kielen lehtori

Elevevernas berättelser om studieresan till Stockholm

 

 

 

 

 

Jag hade roligt i Stockholm. Mitt lags färg var rött, så vi tog foton av en röd buss och några röda gamla kläder i Nordiska museet. Våra andra uppgifter var att besöka tunnelbanestationen Tekniska högskolan och second hand-butiken Myrorna. Tekniska högskolan hade stora och tilltalande målningar kombinerade med triangulära former. Konsten var imponerande och passade bra med stationens röda linje. Myrorna såg ut liksom en vanlig klädbutik och var ganska lätt att hitta. För vår sista uppgift intervjuade vi en svensk man, Anton Lundmark. Han studerar medicin och jobbar som läkare. Han hade målat för tio år och hade börjat på att reparera en gammal BMW. Han tänkte också att flytta till Helsingfors, därför att saker förändras mindre i Helsingfors än i Stockholm, och hans flickvän bor också i Finland. Resan var härlig och jag rekommenderar den faktiskt för alla som har även den minsta viljan att besöka Sverige och lära sig mer svenska.

 

 

 

 

 

Ville Koponen

Resan till Sverige

Vi, Amanda och Maria intervjuade författaren och saxofonisten Elsie Petrén, och vi kom överens att vi gör det hos henne, för hon hade inte tid att ge sig själv ner till centralen. Det skulle har varit svårt att hitta dit till henne, om hon inte hade skickat oss vägbeskrivningen via Gmail. När vi hittade den rätta gatan, så började vi söka för gatunumret. Det var överraskande svårt att hitta dit, för att det fanns hundratals siffror, vilket förvånade oss. När vi äntligen kom fram dit, så verkade hon ungdomlig gemfört med hennes riktiga ålder och hon var jättesnäll. Före vi for, så visade hon ännu sitt rum där hon arbetar. Där hittade vi på ekstra frågor t.ex. om hon får inspiration av andra författare, vilket hon svarade jakande på.

Vårt lags färg var gult, och vi tog foton t.ex. av den här tunneln.

Tunnelgatan

 

Amanda Lindberg och Maria Weckström

Haastattelu 1

Meidän haastateltavanamme oli Suomi-instituutissa työskentelevä Jaana Vikman. Jaanan kanssa oli todella mukavaa ja rentoa keskustella. Saimme tietää paljon mielenkiintoisia asioita hänen työstään.

Jaana siis työskentelee Tukholmassa sijaitsevassa Suomi-instituutissa. Hän piti työstään kovasti ja kertoi yhdeksi parhaaksi puoleksi siinä olevan uusien ihmisten, kuten ministerien tapaamisen. Mieluista olivat myös työhön kuuluvat ajoittaiset matkat Helsinkiin.

Hoidimme koko haastattelutilanteen ruotsin kielellä. Kyllähän se aluksi vähän jännitti, mutta lopulta kaikki sujui hyvin. Tämä oli mielestämme erittäin hyvä ja hauska tapa oppia kieltä, sillä siinä tilanteessa tuli vaan puhuttua sen tarkemmin miettimättä.

Maija Honkanen ja Julia Laulainen

Haastattelu 2

Haastattelimme Piia Suomalaista, 25-vuotiasta harjoittelijaa instituutilla. Keskustelu sujui mukavasti, hän kertoi meille Tukholmasta ja suositteli erinomaisia paikkoja joissa käydä. Keskustelu ei ollut jäykkää, juttelimme muista asioita kuin haastattelusta, nauroimme ja kerroimme itsestämme hänelle.

Kaupunkitehtävät olivat todella helppoja, ainakin meille! Oli helppoa liikkua ympäri Tukholmaa metrolla, ratikalla ja bussilla, 72 tunnin matkalipulla. Välillä, kun eksyimme, jouduimme kysymään reittiohjeita.

Sara Al Dawdi  ja Mikaela Holmsten

Interview of Roxane from Lille

We asked some questions from an exchange student of our class, Adet Roxane. She is an exchange student from France staying about a year in Finland. The questions for this interview were made by the students of our class.

1 Why did you choose to come to Finland?

Because I like cold weather and Finland is a very cold country. Also, because I have met Finnish people before and they were really nice.

2 How do school days differ in France from Finland?

We don’t have laptops so we only use books and paper. We have school lunch but we have to pay 3€ for it. We have very long days, from 8 am to 5 pm or 6 pm.

3 Would you have preferred to stay in a bigger city?

I wouldn’t mind going to a bigger town but I like Loviisa, it’s good in size, not too big or too small.

4 What do you do after school?

I read and send letters to my friends and family, I dance with my sister, but I don’t really do homework, because in France we don’t do that much homework.

5 Have you been to sauna?

Yes, and I liked it. I go there once a week.

6 What is the weirdest thing you have eaten here in Finland?

I don’t know, maybe salmiakki, no others.

7 Do you have any hobbies?

My hobbies are dancing with friends, circus and theatre in high school.

8 Do you have any favourite subjects?

I don’t know. Artistic subjects like arts and theater are my favourite subjects.

9 Do you have any different subjects in France?

We don’t have religion, but we have social economics, and Latin as an optional subject.

10 If you could live anywhere in the world, where would you want to live

I don’t know. I want to move around and visit, for example, Japan, Canada, USA, China and Africa.

11 Have you tasted rye bread and do you like it?

I don’t like rye bread, but I still eat it sometimes.

12 What was your first impression of Finnish people?

We were told that people here are almost like in France and that Finnish people love salmiakki. I think Finns are a little shy.

13 Have you travelled around Finland and do you plan to travel around more?

I have not visited any other cities but Porvoo and Helsinki. In February I will travel to Lapland and stay there for a week. I’m very excited about it.

14 What do you think of your class here in Loviisa?

It’s very nice, maybe a bit small. In France we have 40 students in the same class. I like the students and I have talked to some of them.

15 What are the main cultural differences between Finland and France?

The biggest differences are in food, education and buses, but its not really that different.

16 Do you have any siblings and how big is your family?

I have one sister, one brother and one half-brother. In my host family I have one brother and one sister, who lives in Helsinki.

17 What do you like about Finland?

I like Finnish music.

18 Have you been homesick?

I have not been homesick because I have sent letters and phoned home.

19 What are your 3 life goals:

Bungee jumping, travel a lot and nothing else.

20 What kind of a music do you like?

I like old music, Eminem and French rap.

21 A Few things you take with you when you leave home?

When I leave house, I must have my phone and music with me.

22 Do you watch any TV-series and do you have any favourite films?

I watch Netflix but I have not any favourite film. As for the series, I watch ’Breaking Bad’, ’Orange Is the New Black’ and ’The Walking Dead’.

23 What things do you miss about France?

Things I miss about France are: food, bread, cat, family and friends.

 

The interview was made by Ville Koponen, Jere Peräkylä, Oliver Kanerva, Roxane Adet, Lasse Martin, Maija Honkanen and Petra Anttila (photographer)

CERNin tiedeleiri 9.-13.10.2017

Maanantai, päivä, josta tiedeleirimme alkoi. Matkamme sai alkunsa Helsinki-Vantaan-lentokentältä ja kyllä, jokainen pääsi koneeseen ja vielä ilman ongelmia, joka yllätti. Lentomatkakin sujui ongelmitta ja selviydyimme määränpäähämme, Geneveen. Genevessä saimme yllättyä ranskan kielestä, kaupungin vilinästä, majapaikastamme, joka olikin hotelli hostellin sijaan sekä siitä, että McDonaldsin hampurilaiset maistuivat samalta myös Keski-Euroopassa.

Tiistai, eli niin sanottu turistipäivä. Pitkään päivään sisältyi lyhyt visiitti Ranskan maaperälle ja tutustumista Sveitsin eteläosaan bussiajelun muodossa.

Ranskan puolella pääsimme kokemaan Suomen tyypilliset sääolosuhteet (pakkanen sekä lumi tekivät olon kotoisaksi) sekä ihastelemaan maisemia reilu 3800 metrin korkeudesta Aiguille du Midiltä, Mont Blancin vuorenhuipulta.

Yläilmoista ja pakkasesta palauduimme takaisin maaperälle, jossa meitä odotti ranskalainen vuoristokylä Chamonix, 20-asteen edestä lämpöenergiaa sekä maittava lounas. Ranskasta ja upeasta keskieurooppalaisesta luonnosta hurmioituneina matkamme jatkui takaisin kohti Sveitsiä. Paluumatka ei ollut onneksemme vain maisemien ihailua ikkunan takaa liikkuvasta menopelistä, vaan saimme kokea ”Sveitsin Rivierat”, Montreuxin kaupungin pikavisiitin muodossa. Upea pitkä rantakatu, sinertävä Geneve-järvi, lämpö ja auringonpaiste, vanhat lähes aristokraattiset rakennukset, itse mestari Freddy Mercury metallisessa muodossa… Tätä kaupunkia ei voi hehkuttaa tarpeeksi. Niin upea ja näkemisen arvoinen paikka!

Palattuamme takaisin todellisuuteen ja tajuttuamme, ettemme ole aurinkolomalla vaan tiedeleirillä, suuntasimme nokkamme kohti Geneveä, vaikka uusia välietappeja suunniteltiinkin ja saimme pikaisen kiertoajelun Lausannen kaupungissa. Harmittaa sinänsä, ettemme päässeet tutkimaan kaupunkia tarkemmin, sillä kaupungissa sijaitsee mm. kuuluisa Olympiamuseo sekä kaupunki tunnetaan Euroviisujen isäntämaana vuonna 1989.

Pitkä päivämme päättyi hotellille väsyneiden ja nälkäisten matkalaisten seurueena. Turistipäivä oli päättynyt ja seuraavana päivänä meitä odottaisi itse CERN, jota olimme odottaneet jo kauan.

Keskiviikko ja ensimmäinen päivä CERN:issä. Tiedeleirimme alkoi paikan päällä tutkimuskeskuksessa ”CERNIN Ismo Leikolan” eli Markus Nordbergin luennolla. Tämän jälkeen päivämme kului CERNIN historiaan perehtymisellä, teoreetikko Aleksi Kurkelan luennolla universumista ja siellä tapahtuvista ilmiöistä sekä kirsikaksi kakun päälle pääsimme tutustumaan CMS-koeasemaan, jossa hiukkasfysiikan tutkiminen tapahtuu käytännössä. Itse kiihdytintä emme päässeet näkemään sen ollessa käynnissä vierailumme aikana.

Torstai: Torstaina aloitimme päivän CERN:ssä rakentamalla sumukammioita joilla meille havainnollistettiin CERN:ssä tapahtuvaa tutkimusta. Tämän jälkeen luvassa oli ennestään tuttuja luentoja liittyen niin CERN:ssä kuin Suomessa tapahtuviin tutkimuksiin fysiikasta ja ympäristöstä

Perjantai: Perjantaina tutustuimme CERN:ssä tiedon käsittelyyn ja jatkoimme luentoja englannin kielellä. Näiden jälkeen retkemme CERN:n oli päättynyt ja siirryimme YK:seen jossa meille oli varattu opastettu kierros.

 Thomas Pelto ja Kia Heiskanen

Kocka på svenska: choklad

På torsdag den 5 oktober kom kocken Björn Ekstrand från Åland till vår skola. Han höll två presentationer om choklad för gymnasieeleverna i Loviisan lukio.

Björn har också en egen restaurang i Mariehamn och han har ett företag som heter Ålands Björntjänster Ab.

Björn började med att berätta om sig själv och presenterade olika chokladsorter såsom mjölk-, mörk- och vitchoklad.

Han visade också en video om kakaobönor. Sedan lät han oss smaka på olika chokladsorter, marshmallower och torkade bär.

Till sist arrangerade han en tävling med frågor om choklad. Priserna var fyra olika slags chokladkakor.

Presentationen tog 45 minuter och den var på svenska och tävlingen var på två språk. Presentationen var intressant och det var trevligt att få smaka på choklad. Utan choklad skulle det ha varit tråkigare.

I skolan kunde det arrangeras oftare olika evenemang.

Skrev: Emilia, Jenna, Jessica, Joel och Melinda från Rua8 kursen.

 

Kielikurssi Ahvenanmaalla

Pohjola-Norden järjesti kesällä 2017 suomenkielisille lukiolaisille viikon kestävän ruotsin kielen intensiivikurssin Ahvenanmaalla. Jokainen lukio pystyi anomaan stipendiä yhdelle halukkaalle opiskelijalle. Stipendiä haettiin keväällä ja tieto pääsystä kurssille tuli juuri ennen kesälomalle siirtymistä. Stipendi sisälsi opetuksen, matkat, majoituksen ja vapaa-ajan ohjelman.

Elokuun ensimmäisellä viikolla oli lähtö Ahvenanmaalle. Lähdin kurssille ilman erityisiä odotuksia. Halusin kokeilla erilaista tapaa opiskella kieltä ja tietenkin tavata uusia ihmisiä ja nähdä ja kokea jotain ihan uutta.

Majoituimme Saltvikin kunnassa sijaitsevassa Bed And Breakfast majoituksessa, joka sijaitsi noin kahdenkymmenen kilometrin päässä Maarianhaminasta. Opetus tapahtui läheisessä seurakunnan tilassa, minne aamuisin ajoimme pyörillä, jotka saimme omaan käyttöömme koko viikoksi. Opetusta oli vähemmän kuin luulin, mutta kieltä kuuli opetustilan ulkopuolella jatkuvasti ja kavereiden kanssa yritti aina puhua ruotsia, joten oppitunti ei oikeastaan loppunut ollenkaan vaan jatkui koko viikon ajan. Opetus painottui suulliseen kielitaitoon, mutta kielioppiakin kerrattiin. Opiskelua oli kolme tuntia päivässä ja se meni nopeasti suullisten harjoitusten parissa yhdessä parin tai ryhmän kanssa. Kirjoittaminen puolestaan jäi vapaa-ajalle, sillä joka päivästä kirjoitettiin ruotsiksi päiväkirjaa, jonka loppuviikosta opettaja tarkisti. Oppituntien lisäksi vierailimme Maarianhaminassa sekä monissa nähtävyyksissä esimerkiksi Bomarsundin rauniolinnassa ja Kastelholmin linnassa.

Noin 30 opiskelijan ryhmä oli mukava ja heti kurssin alussa kaikki tulivat hyvin toimeen keskenään. Kurssilla ei ollut ollenkaan paineita tai jännitystä ruotsin puhumisen suhteen. Kukaan ei osaa puhua kieltä täydellisesti ja tärkeintä oli, että edes yritti.

Viikon jälkeen ne 30 tuntematonta lukioista, jotka saapuivat eri puolilta Suomea Ahvenmaalle opiskelemaan ruotsia, tuntuivat jo pitkäaikaisilta kavereilta. Kurssilta oli haikea lähteä, mikä ainakin kertoo kurssin onnistuneen. Kurssista jäikin kokonaisuudessaan hyvä fiilis ja rohkeus puhua ruotsia, vaikkei sitä täydellisesti osaakaan.

Elle Frondelius

Loviisan lukion vastuupäivä (to 17.8.2017)

Loviisan lukiossa järjestetään opiskeluvuoden aloitukseen projektiviikko. Viikosta käytetään nimitystä irti pulpetista -viikko. Viikolla on järjestetty erilaisia tapahtumia kuten retki Kiasmaan ja Suomi 100 -valokuvaprojektityö.

Torstaina oli vastuupäivä, jolloin opiskelijat vierailivat Loviisan palvelutaloissa: Palvelutalo Esplanadissa ja Marita-kodissa. Palvelutalovierailut sisältävät opiskelijoiden järjestämää ohjelmaa kuten musiikkiesityksiä, ilmaisutaitoesityksiä ja ulkoilutusta. Opiskelijat valmistelivat esityksiä ja ulkoilureittejä aamupäivällä.

Kun suurin osa opiskelijoista suunnitteli palvelutalokäyntejä, koululla toimi kuvaamataidon ryhmä, joka teki koululle selfie-seinää.  (Kuvat: Daniel Louko)

Vierailu Esplanadissa

Iltapäivällä opiskelijat menivät vierailulle, ensimmäiseksi vuorossa oli palvelutalo Esplanadi, jossa kuuntelimme musiikkiesityksiä ja osallistuimme yhteislauluihin.

Kuvassa esiintyy musiikkiryhmä, johon kuuluvat: Rauli Törmänen, Joel Lundqvist, Väinö Honkanen, Eveliina Valander, Janniina Leinonen ja etualalla Severi Häyhä. (Kuva: Daniel Louko)

Ohjelmassa oli myös yhteislauluja.

(Kuva: Daniel Louko)

(Kuva: Lauri Hämäläinen)

Laulamisten jälkeen vuorossa oli ulkoilua ja keskustelua. Opiskelijat jaettiin pareihin niin, että jokaisen ikäihmisen kanssa oli kaksi opiskelijaa. Osa lähti ulkoilemaan ja keskustelemaan ja osa jäi sisälle juttelemaan.

(Kuva: Daniel Louko)

Vierailu palvelutalo Marita-kodissa

Päivän toinen vierailukohde oli Loviisan terveyskeskuksen yhteydessä oleva Marita-koti. Musiikkiryhmä ja ilmaisutaidon ryhmä ohjattiin hetkeksi odottamaan pieneen päiväsaliin, jossa oli kahvitarjoilut odottajille. Lehtori Ahtinen avasi vierailun kertomalla tulevasta ohjelmasta ja projektiviikostamme yleisölle.

Musiikkiryhmä aloitti soittamalla legendaarisen Elviksen Heartbreak hotelin. Avauksen jälkeen ilmaisutaidon ryhmä lausui Eino Leinon Tähtitarha-runon ja Katri Valan Kesän. Yhteislaulun Päivänsäde ja Menninkäinen jälkeen alkoi visailu. Ilmaisutaidon ryhmä oli valmistellut leikkimielisen visan yleisöllemme. Kysymyksissä käsiteltiin mm. presidenttejä, olympialaisia, Suomen käymiä sotia, Euroviisuja ja Suomi-filmejä. Voittajan oli helppo hymyillä, sillä hän vastasi oikein jokaiseen kysymykseen.

(Kuvat: Lauri Hämäläinen)

 

Vierailumme päättyi tunnelmalliseen yhteislauluun Sininen ja valkoinen.

Mediaryhmä: Jere Peräkylä, Daniel Louko, Lauri Hämäläinen, Kaj Kujala ja Lasse Martin

Kielikurssimatka Tukholmaan

Loviisan Myllyharjun lukion 8 opiskelijan ryhmä ja kaksi ruotsin kielen lehtoria, Tarja Tonteri ja Eeva Sairanen, tekivät 4 päivän ruotsin kielen opintomatkan Tukholmaan lokakuun puolivälissä tänä syksynä.

Tukholman Suomi-instituutin (Finlandsinstitutet) koulutus- ja teatterivastaava Merja-Liisa Heikkinen oli yhdessä Myllyharjun ruotsin kielen lehtorien kanssa suunnitellut 4 päivän pituisen kieli- ja kulttuurikurssin Myllyharjun lukion A- ja B-ruotsin opiskelijoille. Heikkinen kävi myös luennoimassa ruotsinsuomalaisista Myllyharjun lukiossa aiemmin tänä syksynä, sekä kertoi Suomi-instituutin toiminnasta instituutin tiloissa Tukholmassa, johon opiskelijat tekivät yhden iltapäivävierailun.

”Stockholm – ditt klassrum” – ruotsin kieli- ja kulttuurikurssi koostui interaktiivisista haastattelu-, metro- ja seikkailutehtävistä, joita opiskelijat tekivät pareittain tai ryhmissä kaupungilla, sekä koko ryhmän yhteisistä museokäynneistä aamupäivisin.

Myllyharjun lukion opintomatka Ruotsiin toteutettiin Irja Lyykarin rahaston stipendimatkana Tukholmaan jo kolmatta kertaa. Edelliset opintomatkat Ruotsiin tehtiin elokuussa 2015, jolloin yhteistyökumppanina Tukholmassa oli niin ikään Finlandsinstitutet , ja ensimmäistä kertaa marraskuussa 2012, jolloin yhteistyökumppanina oli Skarpnäcksfolkhögskolan Etelä-Tukholmassa.

Tämän vuoden Tukholman opintomatka sujui myös erittäin hyvin, vaikka tällä kertaa pilvipoutaisessa säässä. Kaikki kurssiin osallistuneet opiskelijat sekä opettajat pitivät kurssimatkaa hyvin onnistuneena, antoisana ja erityisesti käytännön kielitaitoa kehittävänä kokemuksena. (Tarja Tonteri, Myllyharjun lukion ruotsin kielen lehtori)

VIIKON KULKU

Ryhmä saapui lentoteitse Tukholmaan, jossa Merja-Liisa Heikkinen oli ryhmää vastassa ja jakoi hotellilla opiskelijoille keskiviikon ja torstain pari-ja ryhmätehtävät sekä opasti matkakorttien hankinnassa. Sen jälkeen kävimme koko ryhmä yhdessä syömässä ja palasimme ajoissa takaisin hotellille, sillä tehtävientäyteinen viikko oli vielä edessäpäin. Ohjelmarunko eri päiville meni näin: keskiviikkona ja torstaina oli museokäyntejä aamupäivisin ja iltapäivisin haastatteluja ja seikkailutehtäviä pareittain, torstaina iltapäivällä oli verailu Suomi-instituutissa sekä metrotehtäviä 4 opiskelijan ryhmissä, ja perjantaina  teimme yhdessä vanhan kaupungin kävelykierroksen.  

OPISKELIJOIDEN RAPORTTEJA TEHTÄVISTÄ

Voittaja vie kaiken Abba-museossa

Keskiviikkona Myllyharjun lukion matkalaiset vierailivat Djurgårdenin kaupunginosassa sijaitsevassa suositussa Abba-museossa. Sisäänpääsyn kanssa tuli alussa ongelmia, mutta lopulta kaikki pääsivät kuitenkin sisään. Museossa viihtyivät hyvin niin oppilaat kuin opettajatkin, ja monen sorttista aktiviteettia riitti. Museossakävijät saivat esimerkiksi laulaa Abban rakastettuja klassikoita karaokessa, tai tanssia lavalla hologrammisten Abba-jäsenien kanssa. Myös lukion oppilaat intoutuivat sekä laulamaan että tanssimaan museon tiloissa. Museossa sai tutustua kattavasti Abba-yhtyeen historiaan ja jäseniin esimerkiksi dokumenttien ja infotaulujen muodossa. Kierroksen päätteeksi tie johti lukion porukan museon lahjatavarakauppaan, josta kukaan ei kuitenkaan löytänyt mitään ostettavaa.

(Väinö Honkanen ja Joel Lundqvist)

Söderhallarna (seikkailutehtävä)

Keskiviikoksi jokaiselle haastatteluparille oli jaettu ns. ”seikkailutehtäviä”, joita tehtiin metron avulla. Meidän tehtävänä oli mennä Söderhallar – nimiseen ostoskeskukseen ottamaan selvää sen päivän eli keskiviikon elokuvatarjonnasta. Todistukseksi otettiin kuvia sieltä löydetyn elokuvateatterin tarjonnasta. Tehtävään kuului myös pienempi lisätehtävä, jossa piti mennä mihin tahansa kauppaan ja kysyä siellä jotain. Tehtävät saatiin tehtyä ja niiden jälkeen sai viettää aikaa missä halusi.

(Väinö Honkanen ja Joel Lundqvist)

That’s what he Said (haastattelutehtävä)

Meidän tehtävänämme oli haastatella ruotsinsuomalaista Said Moshtaghia. 29-vuotias Moshtaghi työskentelee Tukholman Kistassa myyntipäällikkönä tekniikan alan yrityksessä. Moshtaghilla on yksi tytär, joka opiskelee ruotsinsuomalaisessa koulussa.

Haastattelu meni mukavasti. Asioista keskusteltiin lyhyesti mutta ytimekkäästi. Kysymyksiä oli suunniteltu etukäteen, mutta haastettelutilanteessa keskustelu luisti hyvin ja tietysti ruotsin kielellä. Haastattelun jälkeen juttelimme hänen kanssaan vielä muista asioista.

(Väinö Honkanen ja Joel Lundqvist)

Konsulttipäällikkö (haastattelutehtävä)

Saimme tehtäväksemme haastatella ruotsiksi ruotsalaista Setareh Moshtaghia. Haastattelimme häntä hänen konsulttipäällikön työstään ja psykologian opinnoistaan. Hän antoi meille opiskelijoille hyvän vinkin, että kannattaa valita laaja-alainen ala, jotta tulevaisuudessa olisi varaa valita monista eri työvaihtoehdoista. Vaikka ruotsin puhuminen tuntui aluksi haastavalta, niin Setarehin avoimuus ja lämminhenkisyys lievittivät jännitystä, ja haastattelu sujuikin hyvin. (Melinda Söderström ja Emilia Tikander)

Maakuntahallintoviraston mies (haastattelutehtävä)

Kävimme haastattelemassa Jonas Lilleberg-Erikssonia Tukholman läänin maakuntahallintovirastossa, jossa hoidetaan mm. sairaaloiden, metrojen ja päiväkotien kunnossapitoa. Kyselimme Jonakselta hänen työstään, kielitaidostaan ja siitä, missä hän on asunut. Hän kyseli myös meiltä kysymyksiä. Kysyimme häneltä, pitääkö hän työstään ja, miksi hän valitsi juuri tämän työn. Hän kertoi pitävänsä työstään erittäin paljon ja, että hänellä oli töitä myös Helsingissä.

Kysyimme myös hänen kielitaidostaan, mitä hän pitää kaksikielisyydestä, kuinka monia kieliä hän osaa puhua ja mitä kieliä hän haluaisi osata. Jonas piti kaksikielisyyttä hyvänä asiana ja hän kertoi meille olevansa kaksikielisestä perheestä. Hänen äitinsä on suomenkielinen ja isänsä ruotsinkielinen. Hän kertoi meille käyneensä suomenkielisen päiväkodin. Jonas kertoi osaavansa puhua suomea, ruotsia, englantia ja italiaa. Hän haluaisi osata puhua myös saksaa.

Viimeisenä puhuimme hänen asuinalueestaan. Kysyimme, onko hän asunut koko elämänsä Ruotsissa, kuinka monta kertaa hän on muuttanut, missä kaupungeissa hän on asunut ja mitä hän pitää Ruotsissa asumisesta. Hän kertoi asuneensa Ruotsin lisäksi myös Italiassa ja Suomessa. Hän oli muuttanut kaksi kertaa. Vielä lopuksi Jonas kertoi, että hän piti Ruotsissa asumisesta, mutta hänen sydämensä kuuluu sekä Suomeen että Ruotsiin.

Omasta mielestämme haastattelu oli onnistunut.

(Jessica Papinniemi ja Tiia Svärd)

Ranskanopettajatar (haastattelutehtävä)

Haastattelimme Tukholman ruotsinsuomalaisen koulun (Sverigefinska skolan) opettajaa Pauliina Bergiä. Hänen oppiaineitaan ovat ranskan ja ruotsin kielet. Hän on syntyperäinen ruotsalainen ja asunut elämänsä aikana Tukholman lisäksi myös Pariisissa.

Alun perin Berg halusi opettajaksi sillä hän pitää ihmisten parissa työskentelemisestä ja kokee sen antoisaksi. Hän päätyi ruotsinsuomalaiseen kouluun opettajaksi sattuman kautta. Hän oli hakenut opettajan töitä Tukholman alueelta ja sai paikan, vaikka ei osannutkaan suomea. Berg itse näki että hänen suomen osaamattomuutensa oli hyväksi opettaessa, sillä hän ei joutuisi tukeutumaan suomen puhumiseen kesken kielten opetuksen.

Haastattelun jälkeen Pauliina Berg lähti kohti seuraavaa oppituntia.

(Kaj Kujala ja Lauri Hämäläinen)

Nordiska museet

Torstaiaamuna suuntasimme Djurgårdeniin Nordiska museetiin. Nordiska museet esittelee ruotsalaista kulttuuria ja historiaa esimerkiksi kuvien, äänitteiden ja videoiden kautta. Pääosassa museossa ovat kuitenkin erilaiset aidonnäköiset jäljitelmät, mm. eri aikakausien ruotsalaisista kodeista, ihmisistä, vaatteista, perinteisistä ruoista ja juhlapyhistä. Meistä museo esitteli kattavasti ruotsalaista kulttuuria ja havaitsimme ruotsalaisessa ja suomalaisessa kulttuurissa paljon yhtäläisyyksiä. Museo oli kaikinpuolin mielenkiintoinen kokemus.

(Emilia Tikander, Melinda Söderström, Jessica Papinniemi)

Finlandsinstitutet  

Torstaina iltapäivällä kävimme tutustumassa Tukholman Suomi-taloon (Finlandsinstitutet). Instituutin koulutus- ja teatterivastaava Merja-Liisa Heikkinen ja instituutin harjoittelija Anna-Maija Seppänen kertoivat meille tehtävistään instituutissa ja instituutin toiminnasta.

Finlandsinstitutet -kulttuurikeskuksen tehtäviin kuuluu mm. tuoda suomalaista kulttuuria esille Tukholmassa esimerkiksi järjestämällä monenlaista kulttuuritoimintaa, esitellä suomalaista musiikkia, elokuvia ja kirjallisuutta. Instituutin toiminta on avointa kaikille, mutta se on suunnattu erityisesti ruotsinsuomalaisille. Meille esiteltiin myös Anne Mustarastaan näyttely Helsinki Dresses, jossa oli näytteillä Mustarastaan suunnittelemia hienoja naisten juhla-asuja, jotka olivat saaneet inspiraationsa Helsingin arkkitehtuurista.

(Melinda Söderström, Emilia Tikander, Jessica Papinniemi)

Taiteelliset metroasemat (metrotehtävä)

Torstaille meillä oli ns. ”metrotehtäviä” Liikuimme Tukholman metrolla eli tunnelbanalla. Tehtävämme liittyivät pääosin metroasemien taiteen tutkimiseen, vertailuun ja dokumentoimiseen. Tehtävänämme oli myös pohtia taiteen luomaa tunnelmaa kullakin metroasemalla. Asemia olivat mm. Solna centrum ja Tekniska högskolan.

(Kaj Kujala, Tiia Svärd, Jessica Papinniemi ja Lauri Hämäläinen)

Metromaalaustaidetta (metrotehtäävä)

Torstaina oli siis vuorossa metrotehtävät. Niitä tehtiin neljän hengen ryhmissä, jotta tehtävät saataisiin tehtyä hyvissä ajoin. Tehtäväksi oltiin annettu kaksi paikkaa mihin piti mennä metrolla. Meillä ne olivat Universitetet ja Kungsträdgården, siis kyseiset metroasemat. Molemmilla asemilla piti sitten ottaa selvää siellä olevasta taiteesta. Yleensä jokaisella metroasemalla oli katossa iso maalaus, joka ylsi aseman päästä päähän. Kaikesta taiteesta mitä metroasemilta löysimme otettiin kuvia todisteeksi, että siellä oltiin tosiaan käyty.

(Väinö Honkanen, Emilia Tikander, Melinda Söderström ja Joel Lundqvist)

Last but not least: Gamla stan

Perjantaina teimme vielä koko ryhmänä kävelykierroksen Tukholman vanhassa kaupungissa (Gamla stan). Kävimme Kuninkaan linnan pihalla (Kungliga slottsgården) katsomassa sotilaiden vartiovuoron vaihdon, sitten nähtävyyskierroksemme eteni reittiä: Storkyrkan, Stortorget, Tyska kyrkan ja Mårten Trotzigs gränd, joka on Tukholman kapein katu. Nähtävyyksien jälkeen kävimme vielä jäätelöllä ja sen jälkeen vietimme omaa vapa-aikaa kaupungilla. Illemmalla suuntasimme sitten kapsäkkeinemme lentokentälle, jätimme hyvästit Tukholmalle ja lähdimme kotia kohden.

(Tarja Tonteri)

thumbnail_20161014_105732
Kuvassa vasemmalta oikealle: Jessica Papinniemi, Melinda Söderström, Emilia Tikander, Joel Lundqvist, Väinö Honkanen, Tiia Svärd, Kaj Kujala ja Lauri Hämäläinen. Kuva on otettu vanhassa kaupungissa.
thumbnail_20161014_101452
Kuvassa vasemmalta oikealle: Joel Lundqvist, Väinö Honkanen, Lauri Hämäläinen, Kaj Kujala, Tiia Svärd, Emilia Tikander, Melinda Söderström, Jessica Papinniemi ja Eeva Sairanen. Kuva on otettu Kuninkaanlinnan sisäpihalta.
thumbnail_20161012_094116%5b1%5d
Kuvassa vasemmalta oikealle: Tiia Svärd, Kaj Kujala, Joel Lundqvist, Lauri Hämäläinen, Väinö Honkanen, Emilia Tikander, Melinda Söderström, Jessica Papinniemi ja Tarja Tonteri. Kuva on otettu Sergelstorgilla.

Toinen todellisuus – irti pulpetista

Myllyharjun lukio aloitti ensimmäisen kouluviikkonsa erilaisissa maisemissa. Teemana oli Toinen todellisuus -irti pulpetista.

Maanantaina 15.8 ja tiistaina 16.8 oppilaat jaettiin ryhmiin valitsemiensa aiheiden perusteella. Ryhmissä suunniteltiin keskiviikon matkaa Keravan energialaitokselle ja Helsinkiin.

Keravalla työntekijät tutustuttivat oppilaita biovoimalaitoksen toimintaan, josta matka jatkui Helsinkiin.

Ryhmät lähtivät Helsingissä kiertämään keskustaa ja etsimään omaan aiheeseensa liittyviä kuvauskohteita. Tulosta syntyi ja Instagram täyttyi äkkiä kuvista, joita voi käydä katsomassa koulun Instagram-sivulla, @myllyharjun.

Torstaina 18.8 ryhmät kävivät läpi Helsingin kokemuksia ja kuvia. Mediaryhmä haastatteli toisia ryhmiä jälkitunnelmista. Arkkitehtuuri ja muistomerkit -ryhmään kuuluneet Katja Korhonen ja Jenna Korjula olivat tyytyväisiä Helsingin-reissuun.
“Oli mukavaa saada liikkua Helsingissä vapaasti ryhmän kanssa”, sanoi Korhonen.
“Kuvauspaikkoja löytyi mukavasti ja oli hauska suunnistaa keskustassa”, kertoi Korjula

Projekti etenee

Perjantain esitystä ruvettiin työstämään ryhmissä esitystyökalu Prezin avulla, joka mahdollistaa dynaamisen esitysten luomisen. Hyvinvointi-ryhmän alkava opiskelija Janniina Leinonen kertoi ettei pidä kauheasti esitelmistä, mutta nautti Helsinki-päivästä.
“Kuvia saatiin otettua ja vapaa-aikaakin jäi”, kertoi Leinonen.
Helsinki-reissusta jäi kaiken kaikkiaan positiivinen fiilis ja moni oppilas kertoi pitäneensä erilaisesta koulun alusta. Lukion jatkava opiskelija Joanna Willström kertoi nauttineensa vapaasta ja luovasta työskentelystä.
“On kiva ettei heti tarvitse istua tavallisilla tunneilla ja että saa työskennellä tietokoneella”, Willström sanoi.
Joannan kanssa samassa villi luonto -ryhmässä ollut Valtteri Turto oli samaa mieltä Joannan kanssa.
“Pidin Helsinki-päivästä, ryhmä oli hyvä ja työ sujui, vaikka aiheeseen liittyviä kuvia oli hieman vaikea löytää”, Turto lisäsi.

Opettajat ilahtuneita

Oppilaiden lisäksi myös opettajat olivat tyytyväisiä Helsingin-reissuun ja itse projektiin.
“Keravan biovoimalaitos oli mielenkiintoinen paikka ja se esiteltiin asiantuntevasti. Toivon, että oppilaillekin jäi jotain mieleen”, lehtori Kirsi Nurkkala kertoi.
”Helsingissä oppilaat lähtivät reippaasti liikkeelle. Olin iloisesti yllättynyt, kuinka aktiivisesti oppilaat päivittivät Instagram-sivua”, Nurkkala totesi ja jatkoi selventäen projektin päätarkoituksia. ”Ykköstavoitteena oli luoda yhteishenkeä ja tuoda kaikkien vuosikurssien opiskelijat yhteen. Muita tärkeitä tavoitteita oli opettaa nuorille, mitä on soveliasta kuvata ja julkaista somessa, sekä miten teknisiä työkaluja käytetään.

Perjantaina jokainen ryhmä esitti oman aiheensa Prezi-esityksen ensin yhdeksäsluokkalaisille ja myöhemmin vanhemmille sekä muille kiinnostuneille. Pienestä jännityksestä huolimatta esitykset menivät kokonaisuudessaan hyvin. Uskonto-ryhmään kuuluneet Emilia Tikander ja Melinda Söderström pitivät ryhmänsä tulosten esittelystä. “Tästä sai lisää varmuutta esiintymiseen” Tikander kertoi. “Projektiin oli nähty vaivaa, joten oli kiva näyttää muille mitä oltiin saatu aikaiseksi” Söderström lisäsi.

Yleisesti ottaen Myllyharjun lukion Irti pulpetista -projektia pidettiin onnistuneesti suunniteltuna sekä osaavasti toteutettuna. Myös projektin sijoittamista heti lukuvuoden alkuun pidettiin hyvänä vaihtoehtona.
“Projektin ajankohta oli siinä mielessä hyvä, että lukuvuoden alussa se ei häiritse koulutyöskentelyä”, opettaja Tarja Tonteri lisää. Projektin päätyttyä lukion opiskelijat siirtyvät takaisin normaalin koulutyön pariin.

Elle Frondelius, Sonja Kantola, Väinö Honkanen, Severi Häyhä


Projektin tuotoksia voi käydä katsomassa Myllyharjun lukion kotisivuilta

The Great Ball 2016 (= vanhojenpäivä in Finnish)

Myllyharju high school ball was on the 19th of February in 2016, a day afterpenkkarit”. Traditionally the second graders from Myllyharju senior high school and Lovisa Gymnasium are involved. All the girls had beautiful dresses and the boys had classy suits. The second graders had practiced on 38 dancing lessons to learn to perform all the various dances.
20160219_110259

20160219_100948

The students danced eleven old ballroom dances like Cicapo and Wiener Waltz. All in all they danced eleven different dances. Finally they had made an amazing and funny choreography of their own.

Elle Frondelius, Jenna Korjula, Melinda Söderström, Jessica Papinniemi, Eveliina Valander, Emilia Tikander A-MOI

”Bench Kicking Party”

”The Bench Kicking Party” (=penkkarit in Finnish) is a party where the oldest high school students leave the school.

20160218_092034 (480x640)

”The Bench kicking party” is a party organized by the 3rd graders (=abiturientit or abit in Finnish). The traditional party include, for example: messing up the school, throwing some candy to younger pupils and students, and teasing the teachers. For example, they make some video clips where they act the teachers and make fun of them.

In our school ”Bench Kicking Party” there was a strip tease show by Magic Mike fan boys. They didn’t have shirts. They were almost naked.

They had also made a video about Veikko Vesterinen, where he had a baby, called Winnie the Pooh, because he is a honey farmer. He also became a grandfather in that clip. They also made a video about Leila R., who destroys the environment and rain forests by using so many paper arks.

Some of the teachers were rewarded by the 3rd graders. For example: Mosse M., Riitta S., Ilkka S. and Tiina L. They got something ironically funny, like strings. Hah, funny.

There was also a great balloon breaking/popping competition. And they made fun of the secondary school students.

The 3rd graders were dressed in many kinds of costumes. For example, there was a Banana, a Crazy Hat Maker and a Baby.

There was a film festival theme at the party. The party was called ”ABI SHOW: The Hollywood Premiere”.

Everybody laughed at the show. After the show the 3rd graders got into the truck by the younger high school students and left the building.

20160218_123353 (640x480)

Made by: Santeri Törmikoski, Joel Lundqvist, Katja Korhonen, Julius Jokinen, Lauri Hämäläinen & Väinö Honkanen