Kielikurssimatka Tukholmaan

Loviisan Myllyharjun lukion 8 opiskelijan ryhmä ja kaksi ruotsin kielen lehtoria, Tarja Tonteri ja Eeva Sairanen, tekivät 4 päivän ruotsin kielen opintomatkan Tukholmaan lokakuun puolivälissä tänä syksynä.

Tukholman Suomi-instituutin (Finlandsinstitutet) koulutus- ja teatterivastaava Merja-Liisa Heikkinen oli yhdessä Myllyharjun ruotsin kielen lehtorien kanssa suunnitellut 4 päivän pituisen kieli- ja kulttuurikurssin Myllyharjun lukion A- ja B-ruotsin opiskelijoille. Heikkinen kävi myös luennoimassa ruotsinsuomalaisista Myllyharjun lukiossa aiemmin tänä syksynä, sekä kertoi Suomi-instituutin toiminnasta instituutin tiloissa Tukholmassa, johon opiskelijat tekivät yhden iltapäivävierailun.

”Stockholm – ditt klassrum” – ruotsin kieli- ja kulttuurikurssi koostui interaktiivisista haastattelu-, metro- ja seikkailutehtävistä, joita opiskelijat tekivät pareittain tai ryhmissä kaupungilla, sekä koko ryhmän yhteisistä museokäynneistä aamupäivisin.

Myllyharjun lukion opintomatka Ruotsiin toteutettiin Irja Lyykarin rahaston stipendimatkana Tukholmaan jo kolmatta kertaa. Edelliset opintomatkat Ruotsiin tehtiin elokuussa 2015, jolloin yhteistyökumppanina Tukholmassa oli niin ikään Finlandsinstitutet , ja ensimmäistä kertaa marraskuussa 2012, jolloin yhteistyökumppanina oli Skarpnäcksfolkhögskolan Etelä-Tukholmassa.

Tämän vuoden Tukholman opintomatka sujui myös erittäin hyvin, vaikka tällä kertaa pilvipoutaisessa säässä. Kaikki kurssiin osallistuneet opiskelijat sekä opettajat pitivät kurssimatkaa hyvin onnistuneena, antoisana ja erityisesti käytännön kielitaitoa kehittävänä kokemuksena. (Tarja Tonteri, Myllyharjun lukion ruotsin kielen lehtori)

VIIKON KULKU

Ryhmä saapui lentoteitse Tukholmaan, jossa Merja-Liisa Heikkinen oli ryhmää vastassa ja jakoi hotellilla opiskelijoille keskiviikon ja torstain pari-ja ryhmätehtävät sekä opasti matkakorttien hankinnassa. Sen jälkeen kävimme koko ryhmä yhdessä syömässä ja palasimme ajoissa takaisin hotellille, sillä tehtävientäyteinen viikko oli vielä edessäpäin. Ohjelmarunko eri päiville meni näin: keskiviikkona ja torstaina oli museokäyntejä aamupäivisin ja iltapäivisin haastatteluja ja seikkailutehtäviä pareittain, torstaina iltapäivällä oli verailu Suomi-instituutissa sekä metrotehtäviä 4 opiskelijan ryhmissä, ja perjantaina  teimme yhdessä vanhan kaupungin kävelykierroksen.  

OPISKELIJOIDEN RAPORTTEJA TEHTÄVISTÄ

Voittaja vie kaiken Abba-museossa

Keskiviikkona Myllyharjun lukion matkalaiset vierailivat Djurgårdenin kaupunginosassa sijaitsevassa suositussa Abba-museossa. Sisäänpääsyn kanssa tuli alussa ongelmia, mutta lopulta kaikki pääsivät kuitenkin sisään. Museossa viihtyivät hyvin niin oppilaat kuin opettajatkin, ja monen sorttista aktiviteettia riitti. Museossakävijät saivat esimerkiksi laulaa Abban rakastettuja klassikoita karaokessa, tai tanssia lavalla hologrammisten Abba-jäsenien kanssa. Myös lukion oppilaat intoutuivat sekä laulamaan että tanssimaan museon tiloissa. Museossa sai tutustua kattavasti Abba-yhtyeen historiaan ja jäseniin esimerkiksi dokumenttien ja infotaulujen muodossa. Kierroksen päätteeksi tie johti lukion porukan museon lahjatavarakauppaan, josta kukaan ei kuitenkaan löytänyt mitään ostettavaa.

(Väinö Honkanen ja Joel Lundqvist)

Söderhallarna (seikkailutehtävä)

Keskiviikoksi jokaiselle haastatteluparille oli jaettu ns. ”seikkailutehtäviä”, joita tehtiin metron avulla. Meidän tehtävänä oli mennä Söderhallar – nimiseen ostoskeskukseen ottamaan selvää sen päivän eli keskiviikon elokuvatarjonnasta. Todistukseksi otettiin kuvia sieltä löydetyn elokuvateatterin tarjonnasta. Tehtävään kuului myös pienempi lisätehtävä, jossa piti mennä mihin tahansa kauppaan ja kysyä siellä jotain. Tehtävät saatiin tehtyä ja niiden jälkeen sai viettää aikaa missä halusi.

(Väinö Honkanen ja Joel Lundqvist)

That’s what he Said (haastattelutehtävä)

Meidän tehtävänämme oli haastatella ruotsinsuomalaista Said Moshtaghia. 29-vuotias Moshtaghi työskentelee Tukholman Kistassa myyntipäällikkönä tekniikan alan yrityksessä. Moshtaghilla on yksi tytär, joka opiskelee ruotsinsuomalaisessa koulussa.

Haastattelu meni mukavasti. Asioista keskusteltiin lyhyesti mutta ytimekkäästi. Kysymyksiä oli suunniteltu etukäteen, mutta haastettelutilanteessa keskustelu luisti hyvin ja tietysti ruotsin kielellä. Haastattelun jälkeen juttelimme hänen kanssaan vielä muista asioista.

(Väinö Honkanen ja Joel Lundqvist)

Konsulttipäällikkö (haastattelutehtävä)

Saimme tehtäväksemme haastatella ruotsiksi ruotsalaista Setareh Moshtaghia. Haastattelimme häntä hänen konsulttipäällikön työstään ja psykologian opinnoistaan. Hän antoi meille opiskelijoille hyvän vinkin, että kannattaa valita laaja-alainen ala, jotta tulevaisuudessa olisi varaa valita monista eri työvaihtoehdoista. Vaikka ruotsin puhuminen tuntui aluksi haastavalta, niin Setarehin avoimuus ja lämminhenkisyys lievittivät jännitystä, ja haastattelu sujuikin hyvin. (Melinda Söderström ja Emilia Tikander)

Maakuntahallintoviraston mies (haastattelutehtävä)

Kävimme haastattelemassa Jonas Lilleberg-Erikssonia Tukholman läänin maakuntahallintovirastossa, jossa hoidetaan mm. sairaaloiden, metrojen ja päiväkotien kunnossapitoa. Kyselimme Jonakselta hänen työstään, kielitaidostaan ja siitä, missä hän on asunut. Hän kyseli myös meiltä kysymyksiä. Kysyimme häneltä, pitääkö hän työstään ja, miksi hän valitsi juuri tämän työn. Hän kertoi pitävänsä työstään erittäin paljon ja, että hänellä oli töitä myös Helsingissä.

Kysyimme myös hänen kielitaidostaan, mitä hän pitää kaksikielisyydestä, kuinka monia kieliä hän osaa puhua ja mitä kieliä hän haluaisi osata. Jonas piti kaksikielisyyttä hyvänä asiana ja hän kertoi meille olevansa kaksikielisestä perheestä. Hänen äitinsä on suomenkielinen ja isänsä ruotsinkielinen. Hän kertoi meille käyneensä suomenkielisen päiväkodin. Jonas kertoi osaavansa puhua suomea, ruotsia, englantia ja italiaa. Hän haluaisi osata puhua myös saksaa.

Viimeisenä puhuimme hänen asuinalueestaan. Kysyimme, onko hän asunut koko elämänsä Ruotsissa, kuinka monta kertaa hän on muuttanut, missä kaupungeissa hän on asunut ja mitä hän pitää Ruotsissa asumisesta. Hän kertoi asuneensa Ruotsin lisäksi myös Italiassa ja Suomessa. Hän oli muuttanut kaksi kertaa. Vielä lopuksi Jonas kertoi, että hän piti Ruotsissa asumisesta, mutta hänen sydämensä kuuluu sekä Suomeen että Ruotsiin.

Omasta mielestämme haastattelu oli onnistunut.

(Jessica Papinniemi ja Tiia Svärd)

Ranskanopettajatar (haastattelutehtävä)

Haastattelimme Tukholman ruotsinsuomalaisen koulun (Sverigefinska skolan) opettajaa Pauliina Bergiä. Hänen oppiaineitaan ovat ranskan ja ruotsin kielet. Hän on syntyperäinen ruotsalainen ja asunut elämänsä aikana Tukholman lisäksi myös Pariisissa.

Alun perin Berg halusi opettajaksi sillä hän pitää ihmisten parissa työskentelemisestä ja kokee sen antoisaksi. Hän päätyi ruotsinsuomalaiseen kouluun opettajaksi sattuman kautta. Hän oli hakenut opettajan töitä Tukholman alueelta ja sai paikan, vaikka ei osannutkaan suomea. Berg itse näki että hänen suomen osaamattomuutensa oli hyväksi opettaessa, sillä hän ei joutuisi tukeutumaan suomen puhumiseen kesken kielten opetuksen.

Haastattelun jälkeen Pauliina Berg lähti kohti seuraavaa oppituntia.

(Kaj Kujala ja Lauri Hämäläinen)

Nordiska museet

Torstaiaamuna suuntasimme Djurgårdeniin Nordiska museetiin. Nordiska museet esittelee ruotsalaista kulttuuria ja historiaa esimerkiksi kuvien, äänitteiden ja videoiden kautta. Pääosassa museossa ovat kuitenkin erilaiset aidonnäköiset jäljitelmät, mm. eri aikakausien ruotsalaisista kodeista, ihmisistä, vaatteista, perinteisistä ruoista ja juhlapyhistä. Meistä museo esitteli kattavasti ruotsalaista kulttuuria ja havaitsimme ruotsalaisessa ja suomalaisessa kulttuurissa paljon yhtäläisyyksiä. Museo oli kaikinpuolin mielenkiintoinen kokemus.

(Emilia Tikander, Melinda Söderström, Jessica Papinniemi)

Finlandsinstitutet  

Torstaina iltapäivällä kävimme tutustumassa Tukholman Suomi-taloon (Finlandsinstitutet). Instituutin koulutus- ja teatterivastaava Merja-Liisa Heikkinen ja instituutin harjoittelija Anna-Maija Seppänen kertoivat meille tehtävistään instituutissa ja instituutin toiminnasta.

Finlandsinstitutet -kulttuurikeskuksen tehtäviin kuuluu mm. tuoda suomalaista kulttuuria esille Tukholmassa esimerkiksi järjestämällä monenlaista kulttuuritoimintaa, esitellä suomalaista musiikkia, elokuvia ja kirjallisuutta. Instituutin toiminta on avointa kaikille, mutta se on suunnattu erityisesti ruotsinsuomalaisille. Meille esiteltiin myös Anne Mustarastaan näyttely Helsinki Dresses, jossa oli näytteillä Mustarastaan suunnittelemia hienoja naisten juhla-asuja, jotka olivat saaneet inspiraationsa Helsingin arkkitehtuurista.

(Melinda Söderström, Emilia Tikander, Jessica Papinniemi)

Taiteelliset metroasemat (metrotehtävä)

Torstaille meillä oli ns. ”metrotehtäviä” Liikuimme Tukholman metrolla eli tunnelbanalla. Tehtävämme liittyivät pääosin metroasemien taiteen tutkimiseen, vertailuun ja dokumentoimiseen. Tehtävänämme oli myös pohtia taiteen luomaa tunnelmaa kullakin metroasemalla. Asemia olivat mm. Solna centrum ja Tekniska högskolan.

(Kaj Kujala, Tiia Svärd, Jessica Papinniemi ja Lauri Hämäläinen)

Metromaalaustaidetta (metrotehtäävä)

Torstaina oli siis vuorossa metrotehtävät. Niitä tehtiin neljän hengen ryhmissä, jotta tehtävät saataisiin tehtyä hyvissä ajoin. Tehtäväksi oltiin annettu kaksi paikkaa mihin piti mennä metrolla. Meillä ne olivat Universitetet ja Kungsträdgården, siis kyseiset metroasemat. Molemmilla asemilla piti sitten ottaa selvää siellä olevasta taiteesta. Yleensä jokaisella metroasemalla oli katossa iso maalaus, joka ylsi aseman päästä päähän. Kaikesta taiteesta mitä metroasemilta löysimme otettiin kuvia todisteeksi, että siellä oltiin tosiaan käyty.

(Väinö Honkanen, Emilia Tikander, Melinda Söderström ja Joel Lundqvist)

Last but not least: Gamla stan

Perjantaina teimme vielä koko ryhmänä kävelykierroksen Tukholman vanhassa kaupungissa (Gamla stan). Kävimme Kuninkaan linnan pihalla (Kungliga slottsgården) katsomassa sotilaiden vartiovuoron vaihdon, sitten nähtävyyskierroksemme eteni reittiä: Storkyrkan, Stortorget, Tyska kyrkan ja Mårten Trotzigs gränd, joka on Tukholman kapein katu. Nähtävyyksien jälkeen kävimme vielä jäätelöllä ja sen jälkeen vietimme omaa vapa-aikaa kaupungilla. Illemmalla suuntasimme sitten kapsäkkeinemme lentokentälle, jätimme hyvästit Tukholmalle ja lähdimme kotia kohden.

(Tarja Tonteri)

thumbnail_20161014_105732
Kuvassa vasemmalta oikealle: Jessica Papinniemi, Melinda Söderström, Emilia Tikander, Joel Lundqvist, Väinö Honkanen, Tiia Svärd, Kaj Kujala ja Lauri Hämäläinen. Kuva on otettu vanhassa kaupungissa.
thumbnail_20161014_101452
Kuvassa vasemmalta oikealle: Joel Lundqvist, Väinö Honkanen, Lauri Hämäläinen, Kaj Kujala, Tiia Svärd, Emilia Tikander, Melinda Söderström, Jessica Papinniemi ja Eeva Sairanen. Kuva on otettu Kuninkaanlinnan sisäpihalta.
thumbnail_20161012_094116%5b1%5d
Kuvassa vasemmalta oikealle: Tiia Svärd, Kaj Kujala, Joel Lundqvist, Lauri Hämäläinen, Väinö Honkanen, Emilia Tikander, Melinda Söderström, Jessica Papinniemi ja Tarja Tonteri. Kuva on otettu Sergelstorgilla.

Toinen todellisuus – irti pulpetista

Myllyharjun lukio aloitti ensimmäisen kouluviikkonsa erilaisissa maisemissa. Teemana oli Toinen todellisuus -irti pulpetista.

Maanantaina 15.8 ja tiistaina 16.8 oppilaat jaettiin ryhmiin valitsemiensa aiheiden perusteella. Ryhmissä suunniteltiin keskiviikon matkaa Keravan energialaitokselle ja Helsinkiin.

Keravalla työntekijät tutustuttivat oppilaita biovoimalaitoksen toimintaan, josta matka jatkui Helsinkiin.

Ryhmät lähtivät Helsingissä kiertämään keskustaa ja etsimään omaan aiheeseensa liittyviä kuvauskohteita. Tulosta syntyi ja Instagram täyttyi äkkiä kuvista, joita voi käydä katsomassa koulun Instagram-sivulla, @myllyharjun.

Torstaina 18.8 ryhmät kävivät läpi Helsingin kokemuksia ja kuvia. Mediaryhmä haastatteli toisia ryhmiä jälkitunnelmista. Arkkitehtuuri ja muistomerkit -ryhmään kuuluneet Katja Korhonen ja Jenna Korjula olivat tyytyväisiä Helsingin-reissuun.
“Oli mukavaa saada liikkua Helsingissä vapaasti ryhmän kanssa”, sanoi Korhonen.
“Kuvauspaikkoja löytyi mukavasti ja oli hauska suunnistaa keskustassa”, kertoi Korjula

Projekti etenee

Perjantain esitystä ruvettiin työstämään ryhmissä esitystyökalu Prezin avulla, joka mahdollistaa dynaamisen esitysten luomisen. Hyvinvointi-ryhmän alkava opiskelija Janniina Leinonen kertoi ettei pidä kauheasti esitelmistä, mutta nautti Helsinki-päivästä.
“Kuvia saatiin otettua ja vapaa-aikaakin jäi”, kertoi Leinonen.
Helsinki-reissusta jäi kaiken kaikkiaan positiivinen fiilis ja moni oppilas kertoi pitäneensä erilaisesta koulun alusta. Lukion jatkava opiskelija Joanna Willström kertoi nauttineensa vapaasta ja luovasta työskentelystä.
“On kiva ettei heti tarvitse istua tavallisilla tunneilla ja että saa työskennellä tietokoneella”, Willström sanoi.
Joannan kanssa samassa villi luonto -ryhmässä ollut Valtteri Turto oli samaa mieltä Joannan kanssa.
“Pidin Helsinki-päivästä, ryhmä oli hyvä ja työ sujui, vaikka aiheeseen liittyviä kuvia oli hieman vaikea löytää”, Turto lisäsi.

Opettajat ilahtuneita

Oppilaiden lisäksi myös opettajat olivat tyytyväisiä Helsingin-reissuun ja itse projektiin.
“Keravan biovoimalaitos oli mielenkiintoinen paikka ja se esiteltiin asiantuntevasti. Toivon, että oppilaillekin jäi jotain mieleen”, lehtori Kirsi Nurkkala kertoi.
”Helsingissä oppilaat lähtivät reippaasti liikkeelle. Olin iloisesti yllättynyt, kuinka aktiivisesti oppilaat päivittivät Instagram-sivua”, Nurkkala totesi ja jatkoi selventäen projektin päätarkoituksia. ”Ykköstavoitteena oli luoda yhteishenkeä ja tuoda kaikkien vuosikurssien opiskelijat yhteen. Muita tärkeitä tavoitteita oli opettaa nuorille, mitä on soveliasta kuvata ja julkaista somessa, sekä miten teknisiä työkaluja käytetään.

Perjantaina jokainen ryhmä esitti oman aiheensa Prezi-esityksen ensin yhdeksäsluokkalaisille ja myöhemmin vanhemmille sekä muille kiinnostuneille. Pienestä jännityksestä huolimatta esitykset menivät kokonaisuudessaan hyvin. Uskonto-ryhmään kuuluneet Emilia Tikander ja Melinda Söderström pitivät ryhmänsä tulosten esittelystä. “Tästä sai lisää varmuutta esiintymiseen” Tikander kertoi. “Projektiin oli nähty vaivaa, joten oli kiva näyttää muille mitä oltiin saatu aikaiseksi” Söderström lisäsi.

Yleisesti ottaen Myllyharjun lukion Irti pulpetista -projektia pidettiin onnistuneesti suunniteltuna sekä osaavasti toteutettuna. Myös projektin sijoittamista heti lukuvuoden alkuun pidettiin hyvänä vaihtoehtona.
“Projektin ajankohta oli siinä mielessä hyvä, että lukuvuoden alussa se ei häiritse koulutyöskentelyä”, opettaja Tarja Tonteri lisää. Projektin päätyttyä lukion opiskelijat siirtyvät takaisin normaalin koulutyön pariin.

Elle Frondelius, Sonja Kantola, Väinö Honkanen, Severi Häyhä


Projektin tuotoksia voi käydä katsomassa Myllyharjun lukion kotisivuilta

The Great Ball 2016 (= vanhojenpäivä in Finnish)

Myllyharju high school ball was on the 19th of February in 2016, a day afterpenkkarit”. Traditionally the second graders from Myllyharju senior high school and Lovisa Gymnasium are involved. All the girls had beautiful dresses and the boys had classy suits. The second graders had practiced on 38 dancing lessons to learn to perform all the various dances.
20160219_110259

20160219_100948

The students danced eleven old ballroom dances like Cicapo and Wiener Waltz. All in all they danced eleven different dances. Finally they had made an amazing and funny choreography of their own.

Elle Frondelius, Jenna Korjula, Melinda Söderström, Jessica Papinniemi, Eveliina Valander, Emilia Tikander A-MOI

”Bench Kicking Party”

”The Bench Kicking Party” (=penkkarit in Finnish) is a party where the oldest high school students leave the school.

20160218_092034 (480x640)

”The Bench kicking party” is a party organized by the 3rd graders (=abiturientit or abit in Finnish). The traditional party include, for example: messing up the school, throwing some candy to younger pupils and students, and teasing the teachers. For example, they make some video clips where they act the teachers and make fun of them.

In our school ”Bench Kicking Party” there was a strip tease show by Magic Mike fan boys. They didn’t have shirts. They were almost naked.

They had also made a video about Veikko Vesterinen, where he had a baby, called Winnie the Pooh, because he is a honey farmer. He also became a grandfather in that clip. They also made a video about Leila R., who destroys the environment and rain forests by using so many paper arks.

Some of the teachers were rewarded by the 3rd graders. For example: Mosse M., Riitta S., Ilkka S. and Tiina L. They got something ironically funny, like strings. Hah, funny.

There was also a great balloon breaking/popping competition. And they made fun of the secondary school students.

The 3rd graders were dressed in many kinds of costumes. For example, there was a Banana, a Crazy Hat Maker and a Baby.

There was a film festival theme at the party. The party was called ”ABI SHOW: The Hollywood Premiere”.

Everybody laughed at the show. After the show the 3rd graders got into the truck by the younger high school students and left the building.

20160218_123353 (640x480)

Made by: Santeri Törmikoski, Joel Lundqvist, Katja Korhonen, Julius Jokinen, Lauri Hämäläinen & Väinö Honkanen

 

Päivätyökeräys

Harjurinteen yläkoulu sekä Myllyharjun lukio osallistuvat keskiviikkona 14.10. päivätyökeräykseen, eli tutummin taksvärkkiin. Yläkoulun oppilaskunnan hallitus on valinnut hyväntekeväisyyskohteeksi Sylva ry:n ja lukio jatkaa perinteisellä kohteellaan Gambian Loviisa-koululla. Päivätyökeräykseen osallistuminen on vapaaehtoista, ja koululla järjestetään toimintaa sellaisille oppilaille, jotka eivät siihen osallistu. Keskiviikon työrupeaman jälkeen onkin aika ansaitun syysloman!

Siviilipalvelukseni Harjurinteen koulussa

25.9.2015
Kun Maaliskuun 2. aloitin palvelukseni Myllyharjun koulussa (nyk. Harjurinteen koulu), tiesin saapuvani tuttuun paikkaan. Suurin osa opettajista oli tuttuja jo yläaste-ajoiltani. Sen lisäksi olin jo tehnyt muutamia sijaisuuksia Myllyharjun koulussa aikaisemmin, kirjoitusteni jälkeen. Siviilipalvelus tässä koulussa tuntui tutulta ja turvalliselta vaihtoehdolta, hieman kaoottisen elämänvaiheeni ohella.

Ensimmäisenä päivänä en tiennyt, oliko kukaan osannut odottaa minua töihin… Se päivä kului ihmetellen. Oliko koulussa muuttunut mikään sitten siitä, kun itse pääsin yhdeksänneltä luokalta? Ketkä kaikki opettajat olivat entuudestaan tuttuja? Mitä aineita ”uudet” opettajat opettivat? En edes ollut täysin varma mitä kaikkea tulen täällä koululla tekemään ja kuinka kauan? Olin vain ja ainoastaan päättänyt, että kun tämä kerran on suoritettava, niin parempi suorittaa se kunnolla. Siitä lähdettiin liikkeelle.

Tähän viimeiseen päivään mennessä täällä koulussa on mielestäni ollut todella kivaa: työtehtäväni ja kalenterini ovat olleet joustavia. Olen saanut tehdä töitä mukavien ja erilaisten ihmisten parissa, niin oppilaiden, opettajien kuin muunkin henkilökunnan kanssa. Minusta on ollut paljon hyötyä ja apua, lähes kaikenlaisessa toiminnassa. Välillä on ollut rennompaa, välillä kiireisempää ja eritahtiset päivät ovat tuoneet hyvää vaihtelua. Tämä ”maistiainen” työelämästä on jättänyt hyvän maun suuhun.

Kiitos rehtoreille, opettajille, oppilaille ja koko Harjurinteen koulun henkilökunnalle mukavasta työympäristöstä!
Juho Koponen
juho

Tukholma perjantai 28.8.

Viimeinen päivä Tukholmassa alkoi hostellin aamupalalla sekä huoneiden tyhjennyksellä. Laukut jätettiin hostellille ja siitä jokainen sai lähteä viettämään vapaa-aikaa kaupungille. Toiset hoitivat vielä viimeisiä tuliaishankintoja ja kiertelivät kaupoissa, kun taas osa nautti päivästä kahvittelun merkeissä. Myöhemmin päivällä olimme sopineet ryhmän kanssa yhteisen lounaan.

Kotimatkalla
Kotimatkalla

Porukka kokoontui yhteen ennen lounasta Högtorgetilla, josta suuntasimme kiinalaiseen ravintolaan. Syötyämme suuret annoksemme kaikki suuntasivat vielä omien tekemistensä pariin muutamaksi tunniksi. Kello 17 kokoonnuimme hostellilla ja suuntasimme kohti linja-autoasemaa ja siitä lähdimme kohti lentokenttää. Matka kokonaisuudessaan oli todella opettava, mutta samalla sopivan rento. Palaisimme Ruotsiin takaisin vaikka samantien!

Matleena Honkanen ja Senni Koskenvesa

Tukholma torstai 27.8.

Meidän torstaiaamumme Tukholmassa alkoi vierailulla Armeijamuseossa. Museovierailu alkoi noin tunnin mittaisella opastetulla kierroksella, jossa opas kertoi meille Ruotsin ja Suomen yhteisestä sotahistoriasta. Opastuksen jälkeen

Opastuksen jälkeen maistui lepo
Opastuksen jälkeen maistui lepo

saimme vapaasti kierrellä museon muissa kerroksissa, joissa oli mahdollisuus kokeilla historiallisia sotavälineitä ja asusteita. Museokäynti oli vallan antoisa ja hauska. Puolet ryhmästä tutustui samaan aikaan Luonnontieteelliseen museoon.DSC_0260

Seuraavana ohjelmassa oli koko porukan yhteinen lounas jonka jälkeen menimme instituutille viimeisille oppitunneille. Oppitunnit sujuivat mukavissa merkeissä museokäyntejä purkaen ja Ruotsin slangiin tutustuen.

Museossa sai kokeilla vaatteita
Museossa sai kokeilla vaatteita

Loppupäivästä saimme viettää vapaa-aikaa kukin haluamallaan tavalla. Itse hengailimme keskustassa ja teimme ostoksia. Päivän päätteeksi kävimme syömässä kevyen illallisen.

Ella-Roosa Snellman ja Milja Andersson

Tukholma keskiviikko 26.8.

Keskiviikko alkoi aamulla oppitunnilla. Tunnilla purimme tiistaiksi saadut tehtävät ja kävimme keskustelua niistä ruotsin kielellä. Kaikki parit kertoivat omista haastatteluistaan ja tehtävistään, joita suorittivat kaupungilla. Oli mukava kuulla muiden päivästä ja huomata, kuinka heidän haastattelunsa olivat menneet.

Lounaalla thai-ravintolassa
Lounaalla thai-ravintolassa

Lounaan jälkeen suuntasimme Fotografiska museoon eli valokuvataiteen museoon. Näyttelyssä oli valokuvia ihmisistä ja eläimistä. Eläinaiheiset mustavalkokuvat kiinnostivat meitä erityisesti, sillä ne olivat kivasti toteutettu. Museovierailun jälkeen saimme lähteä omille teillemme viettämään vapaata iltaa.

DSC_0243

Taiteesta sivistynyt ryhmä valmiina illan rientoihin
Taiteesta sivistynyt ryhmä valmiina illan rientoihin

Johanna Koponen ja Susanna Itkonen

Tukholma tiistai 25.8.

Tiistaipäivä sujui erilaisten paritöiden parissa. Opiskelijaryhmämme oli jaettu pareihin ja meidän piti suorittaa näissä pareissa Merja-Liisa Heikkisen antamia tehtäviä. Aamu kumminkin käynnistyi tutustumisella Nordiska museoon.

Nordiska museon portailla
Nordiska museon portailla

Laajin tehtävämme oli haastatella ruotsalaisia henkilöitä. Haastateltavat koostuivat kahdesta opettajasta, mallista, museotyöntekijästä sekä maahanmuuttajasta. Meidän piti olla yhteydessä heihin jo Suomessa, jolloin sovimme tapaamispaikan ja ajan. Haastattelut sujuivat hyvin ja seuraavana päivänä purimme haastattelut muille.

Toinen tehtävämme oli kulkea metrolla tehtävän mukaisiin paikkoihin. Parien tuli etsiä Heikkisen heille määräämä metroasema ja tutustua aseman taiteeseen. Monet asemat olivat hyvin värikkäitä ja niihin liittyi aina jokin teema. Parien tuli löytää myös toinen metroasema ja suorittaa sen lähiympäristössä jokin ”vihje tehtävä”. Tehtäviä oli mm. seuraavanlaisia: ”Mene Mariatorgetille, etsi kahvila Rival ja pyydä heidän vessakoodi”.

Metrotunnelia
Metrotunnelia
Johanna ja Rosanna metrotaidetehtävänsä äärellä
Johanna ja Rosanna metrotaidetehtävänsä äärellä

Tiistaipäivä kului suuremmalla osalla tehtävien parissa, mutta illalla menimme kaikki vielä yhdessä syömään.

 

 

IMG-20150907-WA0011
Ronja ja Matleena pääsivät haastateltavansa mukana Tukholman muotiviikon näytökseen

Anni Enberg, Venla Myller ja Rosanna Perttilä