Rugbya

Ysiluokkalaisten kanssa olemme pitkin kevättä opiskelleet englannissa Australia ja Uusi-Seelanti aiheisia kappaleita. Oppilaat toteuttivat aiheista myös ryhmä/paritöitä, mm. powerpointilla ja omia kahoot-visoja tekemällä. Yksi ryhmistä piti esityksen rugbysta, joka on itselle hyvin rakas laji, ja tästä sainkin idean tutustuttaa oppilaat rugbyyn hieman paremmin ihan käytännössä. Tänään toteutimme tämän käytännön kulttuuriaiheisen oppitunnin; aloitimme katsomalla aiheeseen liittyvän lyhyen videon, ja lopputunnin hyödynsimme koulumme pihan loistavaa tekonurmea käytännönharjoittelun merkeissä. Kivaa oli!DSC_0070_20150508_142117DSC_0081
Heini Vakkari

Suomi suomalaisen silmin

Kirjoitimme eilen kasiluokkalaisten kanssa englannin aineita aiheesta Suomi. Tässä yksi hauska näkemys Suomesta ja suomalaisista:

 

Finland, the land of many lakes and millions of mosquitoes. What can I tell about Finland? To be honest, not much. I don’t actually like the land I live in, but I can still tell a little bit about it.

The population is about 5.6 million people and we speak Finnish (what a shocker). And in case you didn’t know, Finland is located in North-Europe between Sweden and Russia. If you don’t know where Sweden or Russia are, you seriously need to get back to school and fast.

Summertime is the most beautiful time in Finland and especially in Lapland. I’ve never been in Lapland but I’ve heard that the Sun never goes down. Finnish people say that the Finnish winter is also really beautiful. Of course they are all wrong, because no one can actually enjoy snow and ice. And the worst part of winter is definitely the coldness. But downhill skiing is great fun and we have many downhill skiing centers in Finland. The best of them are in Lapland (like almost everything cool we have here) but there are also a few good ones here in Southern Finland. Since I’m now telling about summer and winter I might just tell you about Finland’s nature. We have about 187 888 lakes and we also have many beautiful forests here. And that was my knowledge about the nature.

Time to tell about Finnish people. The most accurate word to describe Finns is stiff or awkward. We are the kind of people that avoid all kinds of conversations and the words small and talk combined have never been heard in Finland. But of course some of us are really nice and fun to be around with.

Finnish celebrities are quite known which surprises me too. For example Kimi Räikkönen, Tarja Halonen (known for being a Conan O’Brien look-a-like), Teemu Selänne and Darude.
But at the end of the day Finland is actually a really great and a beautiful place to live in and Finnish people aren’t so bad when you get used to them.

Talent 2015

Länsiharjun, Harjuntaustan ja Myllyharjun koulut juhlistivat vappuaattoa yhteisellä Talent-show:lla. Formaatti on TV:stä tuttu kilpailu, jossa osallistujat esittävät tuomaristolle ja yleisölle omia erikoistaitojaan. Tänä vuonna esitysten kirjo oli laaja, ja yleisö sai nauttia erilaisista musiikki- ja tanssiesityksistä, taikurista, sirkuksesta, ja nähtiinpä lavalla muunmuassa koiria ja kanikin. Alakoululaisten runsas joukko nautti tällä kertaa vain yleisön edessä esiintymistä, kun taas yläkoululaiset olivat mukana itse kilpailussa. Tuomaristo, joka koostui kahdesta yhdeksäsluokkalaisesta oppilaasta ja yhdestä opettajaedustajasta, kommentoi jokaista esitystä yleisölle oikeaan Talent-tyyliin ja päätti lopulta voittajan. Tuomariston tehtävä ei ollut helppo, sillä esitykset olivat todella hyviä! Kyllä meillä on lahjakkaita oppilaita 🙂

Yksi kilpailuun osallistujista oli Loviisan ylpeys Voice Crack
Yksi kilpailuun osallistujista oli Loviisan ylpeys, neljän pojan bändi Voice Crack, joka on jo kerennyt niittämään mainetta ja kunniaa kaupungin ulkopuolellakin, eikä ihme, sillä heillä on aivan uskomaton lavaenergia!
DSC_0051
Ryhmä lahjakkaita ysiluokkalaisia. He hurmasivat tuomariston ja yleisön eläytymisellään ja esiintymisen nautinto todella välittyi.
_20150506_201851
Kilpailun voitti ysiluokkalainen Silja Liski. Hän ihastutti herkällä laulu- ja pianoesityksellä, joka ei varmasti jättänyt ketään kylmäksi.

Heini Vakkari

Harjoitteluni Myllyharjun koulussa

Suoritin aineopettajan opintoihini kuuluvan kahden viikon soveltavan ohjatun harjoittelun Myllyharjun koulussa. Olen itse aikoinani käynyt niin yläasteen kuin lukion täällä, joten oli ihan mielenkiintoista päästä näkemään, miten koulu on muuttunut ajan kuluessa. Paljon pienempiä muutoksia oli tapahtunut, mutta koulun vielä tunnisti samaksi, jossa itse kävin. Mukavaa oli myös nähdä vanhoja opettajia ja vaihtaa kuulumisia heidän kanssaan.

Myllyharjun koulun vahvuutena on edelleen koulussa vallitseva hyvä yhteishenki ja se, että kaikki tuntevat toisensa. Toista se on monissa isoissa kouluissa, jossa opettajilla ei ole mitenkään mahdollista muistaa kaikkia koulun oppilaita. Monet oppilaista eivät välttämättä tajua kuinka onnekkaita he ovatkaan, kun luokkien ryhmät koot ovat alle 20 oppilaan. Isoissa kaupungeissa ryhmien koot lähenevät 30 oppilasta, jonka seurauksen opettajien aika per oppilas on paljon pienempi, mitä se on Myllyharjun koulussa. Oppilaiden tulisikin ottaa hyöty irti siitä, että opettajilla on enemmän aikaa ohjata heitä.

Harjoittelujaksoni Myllyharjun koulussa oli todella antoisa ja opin todella paljon uutta Myllyharjun opettajilta. Kuka tietää, ehkä joskus palaan vielä.

Aki Mustonen

Stockholm calling!

Lentoliput lukion opiskelijoiden elokuun Tukholman opintomatkalle on nyt vihdoin varattu! Matkaan pääsee 11 onnekasta opiskelijaa, jotka raati valitsi hakijoiden joukosta. Matkan ohjelma vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja opiskelijat pääsevät aktiivisesti käyttämään kielitaitoaan suurkaupungin vilinässä.

116 päivää lähtöön!
116 päivää lähtöön!

Heini Vakkari

Uusi koulu, uusi vuosi

Kevät. Kohta se on täällä. Muistan, kuinka lukuvuoden alussa se tuntui niin kaukaiselta, mutta nyt se on jo nurkan takana. Aika on kulunut käsittämättömän nopeasti tänä vuonna. Aivan kuin vasta eilen olisimme saapuneet upouuteen kouluun ja yläkoulun uusittuihin tiloihin arvuutellen, minkälainen tästä vuodesta tulisi. Olisiko se samanlainen kuin aina ennen, vai täysin erilainen? Kuluisiko se silmänräpäyksessä, vai tuntuisiko se ikuisuudelta? Ja yhtäkkiä onkin mennyt ensimmäinen vuosipuolikas ja sitä ihmettelee, että olemmeko me muka joskus olleet ilman sähköisiä tauluja taikka uutta ruokalaa. Niin nopeasti kaikkeen tottuu. Alussa ajattelin, etten tulisi ikinä tottumaan uuteen kouluun ja sen tuomiin muutoksiin, mutta tässä sitä nyt ollaan. Ja ollaankin tyytyväisenä. Täysin uudet sekä uusitut tilat luovat meille enemmän mahdollisuuksia kehittyä ja löytää itsestämme uusia puolia ja intoa opiskeluun. Resursseja siihen on nyt rutkasti, joten on pitkälti itsestämme kiinni, kuinka sen käytämme. Uusi koulu on muotoutunut loistavasti käyttöömme, sinne on ollut helppo ”kotiutua”. Se on osana jokapäiväistä elämäämme ja täyttää käyttötarkoituksensa erinomaisesti, niinpä meidän tulee osoittaa kiitosta ja arvostusta tästä suuresta sekä vaativasta aikaansaannoksesta. Meidän tulee käyttää hyödyksi koulun muodostamia resursseja ja tehdä ahkerasti töitä sekä ennen kaikkea nauttia siitä. Siten voimme myös osoittaa kiitosta. Tietysti joskus (välillä useamminkin) tuntuu, että opiskelumotivaatio on hukassa, eikä jaksa painaa satapäällä. Eikä aina tarvitsekaan. Silloin kannattaa muistuttaa itseään, ettei aina tarvitse olla paras, kunhan tekee parhaansa, se riittää. Kova työ kantaa hedelmää, kaikki ovet ovat meille avoinna. Ja niinpä siten laitamme koulun sen perimmäiseen käyttötarkoitukseen sekä osoitamme kiitoksemme tekemällä meidän työmme parhaiten kuin itse osaamme, kehittäen itseämme.

Haluan käyttää tämän tilaisuuden kiittää koulumme johtoa sekä ulkopuolisia tahoja, jotka ovat ahkeroineet saadakseen meille hyvän, innovatiivisen ja turvallisen koulun. Inspiroiva ympäristö motivoi opiskeluun ja itsensä kehittämiseen, nuoriin sijoittaminen on aina kannattavaa. Kiitos siitä. Koulumme on pitkän työn hieno tulos ja siitä tulee olla ylpeä. Meiltä oppilailta on tullut pääosin pelkkää positiivista palautetta, mutta yksi pieni toive olisi koulun johdolle; älkää laskeko sisätilojen lämpötilaa kylmemmäksi siinä uskossa, että se pitää aivomme virkeinä. Sillä tuntuu olevan passiivinen vaikutus, ihan vain näin vinkiksi.;)

Koulu on herännyt henkiin oppilaista, se heijastaa tunteitamme ja ilmapiiriämme. Jatketaankin siis rennolla, iloisella ja positiivisella meiningillä. Täten toivotan kaikille loistavaa kevättä, sekä onnea, menestystä ja energiaa opiskeluun!

Fanni Fagerudd

Lukiopäivä

Vuosittain lukiomme järjestää lukiopäivän, joka on suunnattu yläasteemme yhdeksäsluokkalaisille. Tarkoituksena lukiopäivässä on avata lukiomaailmaa peruskoulunsa päättäville ja antaa esimerkkejä mahdollisuuksista, joita saat lukiolaisena.

Tänä vuonna esittelimme kurssitarjontaamme ja toimintaamme erilaisilla rasteilla. Rasteja oli esimerkiksi “Retket ja matkat”, “Venäjän kielen opiskelu”, “Fysiikka ja kemia” sekä “Uskonto, psykologia ja filosofia”. Jokaisella rastilla sekä opettaja, että muutama oppilas esittelee kurssien sisältöä ja kertoo omista kokemuksistaan. Esimerkiksi “Retket ja matkat” -rastilla esiteltiin Berliinin, Valencian sekä Tampereen matkoja. Lukiopäivänä myös lukiomme oppilaskunnan hallitus esittäytyy ja kertoo heidän toiminnastaan.

Lukiopäivän ajaksi yhdeksäsluokkalaiset on jaettu pienempiin ryhmiin, joissa he kiertävät rasteja järjestyksessä tutustuen lukioon. Lukiopäivä pyrkii auttamaan peruskoululaisia edessä olevan valinnan tekemisessä.

Ella-Roosa Snellman

Vähän uutta, vähän vanhaa…

Kesällä 2014 koulumme pihalla oli jatkuvasti menoa ja meteliä, nimittäin pihalle rakennettiin uusi koulu. Kauan sitä odotettiinkin ja vihoinkin se siihen valmistui.

Uusi koulu on oikeastaan ala-aste, mutta yläkoulu sekä lukio käyttävät sen ruokailutiloja, musiikkiluokkia sekä silloin tällöin myös liikuntasalia. Koulu on kolmikerroksinen, jonka jokaisessa kerroksessa on oma päävärinsä. Lasikäytävä yhdistää uuden koulun yläkoulun rakennukseen. Uudenlaiset ruokalinjastot ja uusi ruokala on suuri ja toimiva. Ruokailutilaa käytetään myös useita kertoja viikossa erilaisiin kaupungin tilaisuuksiin ja kokouksiin sekä erilaisiin esityksiin, kuten Honka Filmsin elokuvan ensiesitykseen.

Uusi koulu mahdollisti myös uudet musiikkiluokat. Musiikkiluokkia koulussa on kaksi. Ne ovat erinomaisesti äänieristettyjä, soittimille löytyy sopivat säilytystilat ja luokkien akustiikka on lähes moitteeton. Myös musiikkiluokille löytyy käyttöä kouluajan ulkopuolella. Kaikkiin luokkiin musiikkiluokat mukaan lukien asennettiin uudenlaiset taulut, eli Smart Boardit. Smart Board tarjoaa mahdollisuuden monipuoliseen ja innovatiiviseen opetukseen.

Muutokset eivät tapahtuneet ainoastaan alakoulun puolella. Myös lukio ja yläkoulu koki muutoksia. Lähes kaikki koulun luokat uudistettiin maalaamalla seinäpinnat uudelleen, vaihtamalla ikkunat ja asentamalla luokkiin alakoulun puolellekin asennetut Smart Boardit. Yläkoulun ja lukion kuvaamataidon luokkakin sai uuden paikan entisestä yläkoulun ruokalasta. Opettajat sekä oppilaat ovat olleet tyytyväisiä tehtyihin muutoksiin.

Koulun pihalle rakennettiin myös hyvin valaistu tekonurmikenttä sekä koripallokenttä. Ne toimivat erinomaisesti sekä koululiikunnassa että vapaa-ajalla. Kentät ovatkin olleet aktiivisessa käytössä koko syksyn ja varmasti tulee myös olemaan jatkossakin.

Perjantaina 28.11. koulu sai uuden nimen, Harjurinteen koulu. Uusi nimi otetaan käyttöön kuitenkin vasta elokuussa 2015, kun Länsiharjun koulu, Myllyharjun koulu ja Harjuntaustan koulu muodostavat yhtenäiskoulun.

parkkipaikkasillalta

 

Ella-Roosa Snellman